Fortsæt til indhold

Atomkraft er fremtidssnak – vores problemer er nutid

Debat
Stinne Thorsen Kvorning (Liberal Alliance)Formand, Erhverv Vækst og Klimaudvalget

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Norddjurs Kommune står over for nogle afgørende beslutninger. 17 ansøgninger om vedvarende energianlæg ligger på bordet – og valget af, hvilke der skal realiseres, vil få betydning mange år frem. Nogle af projekterne er solceller, andre vindmøller, og så er der nogle kombinationer.

Stinne Thorsen Kvorning: Vi kan ikke vente på atomkraft – vi skal handle nu med sol og vind. Pressefoto

Lad mig være ærlig: Personligt så jeg allerhelst, at vi kunne klare langt mere af den grønne omstilling med solceller på tagene. På private hjem, på virksomheder og i høj grad på kommunale bygninger. Vi har et kæmpe uudnyttet potentiale lige over hovedet på os, som vi endnu ikke har taget seriøst nok i brug. Den del vil jeg fortsat arbejde for, da jeg mener, det giver mening at producere strømmen der, hvor den bruges. Og de kommunale bygninger er glimrende eksempler herpå.

Men virkeligheden er også, at det ikke kan stå alene.

Danmark – og også Norddjurs – står med et stigende energiforbrug. Elektrificering, grøn omstilling og et moderne samfund kræver mere strøm. Samtidig har de seneste år været en brutal påmindelse om, hvor sårbare vi er, når vi er afhængige af energi fra andre. Russisk gas og olie er ét eksempel. Afhængighed af andre stormagter er et andet. Det mener jeg, vi alle har et ansvar for at rive os løs af.

Jeg er fortsat fortaler for atomkraft som en stabil, CO₂-fri energikilde. Men sandheden er, at vi ikke kan vente på den løsning. Den ligger for langt ude i fremtiden til at løse de udfordringer, vi står med her og nu.

Derfor er vi nødt til at handle, men vi skal handle klogt.

Nogle vil mene, at processen her i Norddjurs er for lang. At vi burde træffe hurtigere beslutninger. Jeg forstår utålmodigheden. Men når vi taler om indgreb i vores natur, vores lokalsamfund og vores energiforsyning, så er det ikke beslutninger, der skal forhastes.

Vi har valgt en grundig proces netop for at sikre, at vi har det bedst mulige beslutningsgrundlag, så vi ikke bare vælger hurtigt – men vælger rigtigt. Så vi kan stå på mål for de beslutninger, vi træffer. Også om 10, 20 og 30 år.

Den grønne omstilling må ikke blive et kapløb om at bygge mest muligt hurtigst muligt. Det skal være et kapløb om at finde de løsninger, der giver mest mening – både økonomisk, klimamæssigt og lokalt.

Og vi må heller ikke glemme dem, der bliver direkte berørte. For når vi beder lokalsamfund lægge jord, udsigt og nærmiljø til den grønne omstilling, så skal de også mærke, at det giver noget tilbage. De grønne puljer er ikke bare en formalitet – de er en mulighed. En mulighed for at investere i lokale projekter, styrke fællesskaber og udvikle de områder, vi alle elsker så højt her i Norddjurs. Og det er mange millioner kr., der er i disse puljer.

Så hvis vi gør det rigtigt, kan den grønne omstilling ikke bare levere strøm, men også skabe udvikling, sammenhængskraft og nye muligheder i vores skønne lokalsamfund rundt om i hele kommunen.