At en politiker må stå til regnskab for at svine et andet menneske til er egentlig helt sundt
Rettens mølle maler langsomt. Mine to injuriesager varede 3 år.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Om at få ret i to injuriesager:
Enhedslisten ekskluderede mig i 2022 efter 29 års medlemskab og en del byrådsmedlemskab . Begrundelsen var ”systematisk sexistisk chikane mod partimedlem”.
En beskyldning, som sprogligt var valgt for at blive læst som “sexchikane”, hvilket den jo også er blevet. Et karaktermord eller forsøg derpå.
Den beskyldning ville jeg ikke have siddende på mig, så jeg stævnede Enhedslisten for ærekrænkelse. Enhedslisten blev dømt - påstanden var grundløs og ærekrænkende. Enhedslisten blev dømt til at betale tort-erstatning på 10.000 kroner.
Derefter gentog partiets byrådsgruppeformand i Aalborg Lasse P.N. Olsen beskyldningen. Han blev også stævnet og dømt for ærekrænkelse, straffet med bøde 5.000 kroner, plet på straffeattesten og erstatning på 15.000 kroner.
Erstatning i alt 25.000. Efter advokatsalær, rejse, hotel og fortæring er der 7.164 kroner tilbage. Eget og vidners tidsforbrug ikke medregnet.
Eftersom jeg ikke har anlagt sag for at tjene penge, går beløbet til Læger Uden Grænser.
Rettens mølle maler langsomt. De to injuriesager varede 3 år.
Hvad har det så kostet Enhedslisten at svine mig til? Efter sigende 250.000 kroner til egen advokat, til min advokat og erstatning til mig. Men hvad – der er jo medlemskontingent nok i kasssen.
Hvad har det kostet Lasse P.N. Olsen at svine mig til? 5.000 kroner i bøde, 15.000 kroner i erstatning, 20.125 kroner til min sagfører og penge til sin egen advokat. Plus renter.
Men han har foranstaltet en indsamling – med eller uden tilladelse fra Indsamlingsnævnet. Så hvis indsamlingen dækker udgifterne, når der er betalt skat af gave-provenuet, ja, så kan det godt være, at det var pengemæssigt gratis at ærekrænke og blive straffet efter straffelovens §269.
Men pletten på straffeattesten er der jo.
Og det, at en politiker har måttet stå til regnskab for de ord, man sviner et andet mennske til med, er egentlig helt sundt.