Som datter og pensionist: Jeg er tryg ved selv at blive gammel nu
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Min mor blev 95, og klarede sig indtil det sidste år rigtig fint i sit hus i Handrup Bakker. Men det sidste år fik både hun og familien stærkt brug for hjælp udefra, og det var en super god oplevelse at se Svaneplejen, Rehabilitering i Tirstrup og Søhusparken arbejde sammen professionelt og hjertevarmt, selvom min mor sandelig var en dame med egne meninger om tingene.
Det er jo ikke altid let at blive gammel, og så længe man ikke er dement, får man jo lov til at bestemme det hele selv. Og sådan skal det også være. Men for pokker, hvor er vi heldige her i vores lille rige land, at man kan vælge og vrage mellem 1-5 besøg om dagen af søde og forstående hjemmehjælpere, og sikke en luksus at få sig en lys og fin plejehjemslejlighed med søde mennesker omkring, mad og bad, fysioterapeut og egen præst.
Jeg er jo selv pensionist i dag, og efter et langt liv som selvstændig - altid på jagt efter indtjening til forsørgelse af familien, kan jeg da sagtens se mig selv i en beskyttet bolig og derefter plejehjem, gerne som i Søhusparken midt i dejlig natur eller med en skolegård eller børnehave i nærheden.
Tak, tak, tak for at være velfungerende institutioner, og samtidig at have plads til masser af forståelse og gode hjertevarme samtaler. Tak fordi I tog Jer så godt af min mor. Vi ses om føje år.