»Færre berøres direkte af ét stort solcelleprojekt end flere mindre projekter«
Socialdemokratiets leder Isabell Friis Madsen svarer på åbent brev fra Anders G. Christensen.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I en personlig mail og i et åbent brev i de lokale medier har regionsrådsformand Anders G. Christensen bedt mig forholde mig til det planlagte solcelleanlæg mellem Nr. Galten, Hadsten og Hadbjerg. Konkret spørger Anders til, om planlægningen heraf er i overensstemmelse med de meldinger, der også er kommet fra socialdemokratiets formand Mette Frederiksen. Lad mig starte med at slå fast: Socialdemokraterne i Favrskov støtter det lokalplansforslag, der i går blev sendt i høring. Det gør Anders G. Christensens eget parti, Venstre, i øvrigt også.
Vi støtter projektet, fordi vi mener, at det er nødvendigt. Anders skriver, at det ikke alene er et spørgsmål om at være for grøn omstilling, og det er jeg sådan set enig i. Grøn omstilling er vigtig for os som parti, men det er ikke den eneste årsag til, at vi finder projektet nødvendigt. For os handler det også om beskyttelse af grundvandet, da projektet vil betyde, at et stort areal konventionelt landbrugsjord tages ud af drift. Det handler også om forsyningssikkerhed og sikkerhedspolitik og sikring af, at vi bidrager til, at landet som helhed producerer den nødvendige energi. Dette er også elementer, som Mette Frederiksen taler for, når hun taler for vedvarede energianlæg, og der er ikke tvivl om, at socialdemokratiets formand mener, at vedvarende energianlæg er nødvendige.
Det er rigtigt, at hun også taler for at man skal gøre det nænsomt og klogt i kommunerne. I den aktuelle sag er det aktuelle anlæg planlagt og løbende tilpasset efter de ønsker, der er fremkommet. Er alle ønsker imødekommet? Nej. Men det betyder ikke, at de ikke er taget i betragtning i processen. Undgår vi, at der er borgere, der bliver berørt af projektet? Nej. Det er uundgåeligt. Men ud fra en samlet vurdering er der færre, der direkte berøres af et stort projekt, end der vil være ved flere mindre projekter.
Der er mange holdninger til det konkrete projekt for så vidt angår størrelse, udformning og placering, solceller og vedvarende energi i det hele taget, og hvad man finder vigtigst i relation til planlægningen heraf. Det har jeg stor respekt for. Og i og med at jeg selv bor meget tæt på projektet, ville det måske også have været det nemmeste for mig at indtage en position, hvor jeg var i mod projektet. Min politiske integritet er dog så intakt, at jeg i stedet forfølger det, som jeg ud fra en helhedsbetragtning finder mest rigtigt, og det er at bakke op om projektet.
Som politikere er vi ikke kun sat i verden for at høste roser for nemme og populære beslutninger. Vi må også kunne tåle at stå på mål for de svære og mindre populære beslutninger, når man finder, at de er nødvendige. Og det gør jeg gerne i tilfældet her. Nu er lokalplansforslaget sendt i høring, og jeg ser frem til at læse og behandle høringssvarene med grundighed. På den baggrund vil byrådet drøfte, om der skal foretages yderligere tilpasninger, inden en endelig godkendelse af lokalplanen.