Fortsæt til indhold

Privatisering af veje indskrænker folks adgang til skov og natur

Borger kritiserer Favrskov Kommune for at privatisere veje på landet.

Debat
Morten Lindgaard Jensen, Mandhusvej, Lading, 8471 Sabro

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Favrskov Kommune er i gang med privatisering af veje på landet, hvilket vi erfarer som en glidebane, især når der kommer nye beboere herud. Vores erfaring i Lading er, at grundejere med forvaltningens billigelse så småt begynder at indskrænke folks adgang til skov og natur.

Et sted er vejen nu helt lukket. Det er en vej, som har været brugt af folk igennem årtier. Favrskov Kommune har ikke brugt en krone på vejen i de 50 år, jeg har haft adgang til stedet, så hvorfor nu bringe en vej op på en væsentlig højere standard og bruge flere penge på den, end de har brugt på vejen de sidste 50 år tilsammen? Det giver ingen mening for nogen.

Jeg har forsøgt at invitere både Niels Christian Selschau-Mark og Christian G. Jensen fra Favrskov Kommunes Teknik- og Miljøudvalg herud, men det er blevet nye tider for politikere, for der kom aldrig noget svar. Jeg har aldrig tidligere oplevet denne form for arrogance og respektløshed fra folkevalgte. Jeg ville såmænd bare vise dem, hvad der sker, når de privatiserer veje på landet.

Jeg er blevet fortalt, at Christian G. Jensen er skarp på miljøspørgsmål og ”ham løber man ikke om hjørner med”. Okay, så må folks adgang til skov og natur ikke være miljø, og at ”ham løber man ikke om hjørner med” – den lader vi lige stå lidt.

Jeg har også læst, at Niels Christian Selschau-Mark er meget naturinteresseret, men det til trods går han imod sit partis målsætning ved at sørge for privatisering, som netop lukker for adgang. I øvrigt vover han sig ud i en forklaring om udvalgets beslutning, at »over tid bliver der mere af det samme i hele kommunen.« En skævvridning, som ejere af privatiserede veje skal betale for uden at få noget igen. Og nej, der er ingen skattebesparelse.

Kort og godt vil jeg spørge politikerne i Favrskov Kommune: Hvordan finder jeres beslutning plads i et demokratisk og solidarisk samfund, hvor vi tager hånd om hinanden?

I valgkampen lovede I guld og grønne skove, og vores børn fik balloner og slikkepinde. Det, vi som borgere oplever, når I har fået plads ved skrivebordet, er, at I blæser højt og flot på jeres løfter og målsætninger. I lader jer løbe om hjørner med af embedsmænd, som har en dagsorden, I ikke kan gennemskue. Fint, hvis I ser opgaverne fra et helikopterperspektiv, men I er kommet så højt op, at I ikke kan se, hvad der foregår hernede.

Hvad med at komme i gang med at plante skov, og sørg så for, at folk får adgang til skovene. Det må give mere værdi for vores samfund end at privatisere veje, som lukker adgang til skovene, men selvfølgelig holder en masse embedsmænd beskæftiget.