Tænk, hvis vi elskede verden, som vi elsker AGF og fodbold
Aarhus har bevist, at passion og håb kan forene mennesker, og denne erfaring kan inspirere os til større solidaritet i samfundet.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg er virkelig stolt af min by, Aarhus.
De seneste dage har været mere end vilde. De har været smukke. Næsten æstetisk perfekte. At se en hel by samle sig om AGF efter 40 års venten har været noget af det mest rørende, jeg længe har oplevet.
Folk græd. Folk sang. Folk tog fri. Folk krammede hinanden. Forskelle forsvandt for en stund. Alder, baggrund, status, klasse, nationalitet og farve betød pludselig mindre. Vi var bare aarhusianere. Vi var samlet om noget større end os selv.
Jeg skriver ikke dette for at tage noget fra fodbold. Tværtimod. Jeg skriver det, fordi AGF og Aarhus viste mig noget, jeg tror, verden har glemt:
At mennesker stadig kan samles.
At vi stadig kan tro.
At vi stadig kan give os hen.
At vi stadig kan elske noget sammen.
Og midt i al glæden ramte et spørgsmål mig:
Tænk, hvis vi kunne bruge den samme passion, den samme kærlighed og den samme fællesskabsfølelse på verden omkring os.
Tænk, hvis vi kunne samle os sådan om de fattige. De ensomme. De undertrykte. De glemte. De mennesker, der lever i krig, frygt, sult og håbløshed.
Tænk, hvis verdens nød kunne få os til at rejse os med samme kraft, som AGF fik Aarhus til at rejse sig.
For vi har jo lige vist, at vi kan.
Vi har vist, at mennesker stadig kan føle noget sammen. At vi stadig kan stå skulder ved skulder. At vi stadig kan lade noget betyde så meget, at vi ændrer vores planer, tager fri, møder op, synger, græder og bærer håbet videre sammen.
AGF ventede 40 år. Mange fans har håbet, lidt, drømt og stået fast gennem tykt og tyndt. Og pludselig kom dagen, hvor pokalen endelig kom hjem.
Aarhus gav ikke op.
Måske er det netop den lektie, vi skal tage med os.
Vi må heller ikke give op på verden.
For verden har brug for præcis det, Aarhus viste: tro, håb, kærlighed, fællesskab og en vilje til at stå sammen om noget større end os selv.
Jeg siger ikke, at fodbold skal redde verden. Jeg siger, at fodbold har vist os noget vigtigt om mennesket.
Problemet er måske ikke, at vi ikke kan samles.
Problemet er måske, at vi har glemt, hvad vi også burde samles om.
Hvis vi kan græde for fodbold, kan vi også kæmpe for verden.
Hvis vi kan elske AGF så højt, kan vi også elske vores næste lidt højere.
Aarhus viste mig håb — ikke kun for fodbold, men for menneskeheden.
Så til min by: Jeg elsker dig. Jeg er stolt af dig. Og jeg håber, at den ild, vi har vist de seneste dage, en dag kan brænde for endnu mere end fodbold.
Elsk din næste, som du elsker AGF og fodbold.