Fortsæt til indhold

Jeg må ikke sprede slam på marken, men må gerne lække lort i havet fra mit sommerhus

Debat
Vibeke KahlBonde og Sommerhusejer

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Som bonde er jeg samfundets prygelknabe. Evigt udskældt for forurenet drikkevand, fedtemøg, havørken og fiskedød.

Rent drikkevand har været folketingsvalgets helt store emne og står nu nagelfast i Blåkløverregeringens regeringsgrundlag. Hvem kan være imod rent vand? Ingen! Og heller ikke jeg. Jeg drikker vand fra egen brøndboring på egen mark. Som andre bønder i øvrigt. Og i min bortforpagtningsaftale er der en udtrykkelig klausul om, at der ikke må køres kloakslam fra byernes spildevandsanlæg på mine arealer. En foranstaltning, der først får effekt om 50-100 år.

I henved syv år har jeg gentagne gange søgt om, at huset bliver koblet på den offentlige kloakledning, mindre end 70 meter fra huset, og har hver gang fået afslag.

Men tør jeg bekoste en vandanalyse til 10.000 kr., som kortlægger konsekvenserne i dag af den lovgivning, som bønderne var underlagt for 50 år siden – længe før ejendommen blev min? Dengang offentlige miljøtilsyn anbefalede bønder at grave kemikalierester ned. Og om nødvendigt bekoste et privat renseanlæg til et par hundrede tusinde eller blive koblet på offentlig drikkevandsforsyning 800 meter væk? Ikke omkostninger, som ejendommen selv kan trække.

Mens jeg som bonde er underlagt skrapt tilsyn, indviklet lovgivning og endeløs kritik, går jeg som lønmodtager og kystnær sommerhusejer fri. Uagtet at sommerhuset de facto har et bedaget nedsivningsanlæg, som udleder spildevand til vandløb, hav og grundvand og ikke overholder samtlige afstandskrav til offentlig drikkevandsboring, vandløb, skel og bygninger. Kort sagt ikke overholder gældende ret.

I henved syv år har jeg gentagne gange søgt om, at huset bliver koblet på den offentlige kloakledning, mindre end 70 meter fra huset, og har hver gang fået afslag. Jeg har endda ansøgt om at etablere minirenseanlæg. Afslag. Jeg kunne få et nedsivningsanlæg med mil i stedet, hvilket må have været med dispensation fra samtlige afstandsregler, som netop skulle beskytte miljøet. Begrundelse? Der var ikke en kommuneplan.

Den er vedtaget for et år siden, foranlediget af det tidligere byråd og ikke mindst den tidligere formand for AquaDjurs. En venstremand ... bonde i øvrigt. Se pkt. 798 på byrådsmødet 25.06.25, Åben dagsorden.

Så nu afventer jeg højprioriteret og straksbehandling af beslutningen efter den for længst overståede høringsproces, for i mellemtiden er formandsstolen i AquaDjurs blevet besat af en forperson fra Alternativet, og et nyt blodrødt regeringsgrundlag understøtter initiativet. Jeg har derfor store forventninger til en realisering inden for få uger. Tænk sig, hvis min insisteren på at blive lovmedholdelig sommerhusejer endelig bliver indfriet.

Men det handler selvfølgelig om som beslutningstager ikke at være berøringsangst. Der er ca. 10.000 sommerhuse i kommunen, hvoraf en betydelig del i det kystnære område er ukloakerede. Og bønder? Der er ca. 6.500 på landsplan! Så tja, det er naturligvis nemmere taktfast at udskamme den sidste mohikaner i kommunen fremfor at skulle hamle op med sommerhusejere i tusindtal.

Glædelig grundlovsdag og god badesæson til alle.