Fortsæt til indhold

AGF’s mesterskab er en hyldest til alle de frivillige – de skaber ikke overskrifter, men de skaber fundamentet

»Ingen bliver danmarksmester uden først at have været seks år gammel og jagtet bolden på en kold træningsaften i den lokale klub. Alle starter et sted, hvor træneren er frivillig,« lyder det i debatindlægget.

Debat
Morten Bang (DD)Formand for Kultur- og Fritidsudvalget i Favrskov Kommune

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg erkender, at jeg er fan af AGF! Det var stort at se dem blive mestre – igen. Det var en magisk uge med to unikke fejringer.

For et dansk mesterskab er meget mere end en pokal. Det er historier, minder og fællesskab.

Det er glæden ved at være en del af noget større end sig selv.

Da AGF sikrede sig det første danske mesterskab i 40 år, var det ikke kun i Aarhus, der var jubel. Jubelen bredte sig langt væk fra Aarhus – også til Favrskov.

Tusindvis af AGF-fans. Børn, unge og voksne har sunget med fra tribunerne, fulgt kampene hjemme i stuerne og levet med i både opture og nedture.

Men mesterskabet handler om mere end fans. Det handler om inspiration.

For nu løber børn rundt på banerne i hele Favrskov med en drøm om en dag selv at spille for AGF.

Det er sådan, idrætten virker. Den skaber drømme. Og drømme har en utrolig kraft.

Men ingen starter i Superligaen.

Ingen bliver Danmarksmester uden først at have været seks år gammel og jagtet bolden på en kold træningsaften i den lokale klub.

Alle starter et sted, hvor træneren er frivillig. Hvor en holdleder finder bolde frem.

Hvor en bestyrelse bruger aftener på møder. Hvor forældre vasker spilledragter, bager kage og kører til udekampe.

Det er dér, fundamentet bliver lagt. Ikke kun fundamentet for dygtige fodboldspillere.

Men fundamentet for gode kammerater, stærke fællesskaber og et sted, hvor man lærer at samarbejde, tage ansvar og rejse sig igen efter et nederlag.

Derfor er AGF’s mesterskab også en hyldest til alle de frivillige, som hver eneste dag gør en forskel – også her i Favrskov.

Til de mennesker, der ikke står med pokalen, men som gør det muligt, at andre en dag kan komme til det.

De findes på fodboldbanerne, i idrætshallerne, i svømmehallen, ved spejderhytten, på musikskolen og i de mange kultur- og fritidsfællesskaber, vi har i Favrskov.

De skaber ikke overskrifter. Men de skaber fundamentet for sundhed, glæde og fællesskaber.

Derfor glæder jeg mig over AGF’s mesterskab – af flere årsager.

For pokaler bliver løftet af spillerne i fjernsynet. Men de bliver bygget på et fundament af frivillighed, fællesskab og lokale ildsjæle.

Og det er måske den største sejr af alle.

Se video: