»Man skal ikke sætte dyr ud i indhegnet natur og så blot håbe på, at de klarer sig«
Eva Damsgaard, byrådspolitiker for Dansk Folkeparti, er ikke enig med sine byrådskollegaer i sagen om en plejeplan for naturområdet Lysnet ved Hadsten.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg stemte som den eneste imod dette forslag. Store tamdyr skal ikke overlades til sig selv i et indhegnet område!
Ved seneste byrådsmøde skulle der tages stilling til en plejeplan for naturområdet Lysnet ved Hadsten for at sikre en endnu bedre naturpleje i området. I den udarbejdede plejeplan er der foreslået helårsgræsning af for eksempel heste, køer eller geder bag hegn.
Det lyder jo meget smukt og idyllisk – især nu, det er sommer, hvor man forestiller sig, at dyrene mæsker sig i grønt græs – men til vinter, når frosten og vinden bider, og jorden er frossen, ser sagen unægtelig helt anderledes ud.
En ko spiser omkring 7 til 12 kg hø pr dag, og det vil være en umulighed at finde den mængde mad i vintermånederne. Selv om der tilføjes læskure, er det slet ikke nok for dyrene i de koldeste måneder – og da slet ikke uden tilskudsfoder, så de kan holde et godt huld.
I sagsfremstillingen står der intet om daglige tilsyn eller tilskud af foder.
Faktisk står der direkte, at der som udgangspunkt ikke må gives tilskudsfoder, fordi foderet tilfører næringsstoffer, som kan skade naturen.
Det er tydeligt, at dyrene kun skal bruges til at bide græsset ned og gøde jorden.
Ud af den 38 sider lange plejeplan handler under en side om dyrenes pleje, og selvom planen kort nævner, at dyrevelfærd skal overholdes, giver den mig ingen sikkerhed for daglig fodring og tilsyn, hvilket jeg selvfølgelig vil kræve i så vigtig en sag.
Man skal ikke sætte dyr ud i indhegnet natur og så blot håbe på, at de klarer sig. Jeg har ved selvsyn set indhegnede får på en indhegnet solcellepark med et vandtrug, der var knastørt. Det er ikke i orden, men det kan ske, selvom der i en tekst står, at »dyrevelfærdsloven skal overholdes.«
Der har været flere umådeligt grimme sager om dyr på naturarealer, der har haft grumme forhold.
Hove, der ikke slides naturligt, hvilket forhindrer hestene i at gå normalt.
Dyr i ekstremt dårlig ernæringstilstand grundet mangel på føde i det indhegnede område. Nogle i så elendig tilstand, at den eneste humane udvej var aflivning.
Artikler om rewilding-projektet på Mols har desværre med al tydelighed vist, hvor galt det kan gå, når tamdyr overlades til egen skæbne. Jeg er udmærket klar over, at dette ikke er et decideret rewilding-projekt, men den race af kreaturer, der blev udsat på Mols, er faktisk den samme type, som nu foreslås udsat på Lysnet, nemlig Galloway kreaturer. Er dette projekt virkelig så meget anderledes? Læskure virker til at være den eneste reelle forbedring.
Flere partier har i valgkampen lovet vælgerne at prioritere dyrevelfærd. Det klinger hult, når de samme partier nu vender det blinde øje til og blåstempler et projekt, der slet ikke har fokus herpå – men for dem var dyrevelfærd nok blot et billigt slagord for at vinde stemmer.
Dyr bag hegn er menneskers ansvar, og det ansvar skal tages alvorligt!
Dansk Folkeparti vil altid stå på dyrenes side og være en klar stemme for dem, som ikke selv har en.
læser
lige nu