Fortsæt til indhold

Store sommerhuse? Ja tak, når de ligger de rigtige steder

Debat
Kasper Kolstrup MøllerFormand Erhvervs- og Planudvalget

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære Kirsten

Jeg vil naturligvis bringe et svar qua min post som formand for Erhvervs- og Planudvalget på dit indlæg.

Det er et vigtigt spørgsmål, som jeg synes er en diskussion værd.

Jeg mener, at der skal være plads til store sommerhuse i Syddjurs. De kan være en vigtig del af vores turisme og skabe omsætning og arbejdspladser i vores lokale erhvervsliv.

Jeg mener, at der skal være plads til store sommerhuse i Syddjurs.

Men placeringen betyder noget, og lad mig slå fast med det samme, at jeg IKKE mener, at det område, der nævnes i debatindlægget, er et strategisk smart område at placere et stort familiesommerhus i.

Når store sommerhuse etableres i områder med helårsbeboelse eller blandt mange mindre sommerhuse, kan det ændre områdets karakter markant. Derfor skal vi ikke nødvendigvis sige nej til store sommerhuse, men vi skal være strategiske omkring, hvor de placeres.

Det synes jeg faktisk allerede er den tilgang, vi har i dag, og jeg synes også, at større sommerhuse sagtens kan forenes med eksisterende sommerhusområder, hvis man tænker sig om i planlægningen, men områder, hvor der også er mulighed for helårsbeboelse, ændrer efter min mening et område ret markant, hvis man vælger at etablere familiesommerhuse i sådan et område. De udfordringer, som beskrives i debatindlægget, og som jeg også hører om gennem de henvendelser, jeg modtager, skyldes desværre i flere tilfælde, at der ikke findes en lokalplan for de pågældende områder, som tydeligt sætter rammerne for udviklingen.

En lokalplan er dog ikke en hurtig løsning. Selvom vi vedtager en lokalplan, vil de ejere, der bor i området i dag, som udgangspunkt fortsat kunne benytte deres ejendom, som da de købte den. Det er først, når en matrikel senere handles, at de nye bestemmelser i lokalplanen får betydning for den fremtidige anvendelse og udvikling.

Det betyder, at det bliver et langt, sejt træk. Men det er et træk, vi med selvfølgelighed skal tage på os og få løst.

Men hvad gør I så ved det, Kasper?

På vores møde i Erhvervs- og Planudvalget 2. september skal vi blandt andet drøfte planporteføljen og dermed også behovet for temalokalplaner, der kan sætte tydelige rammer og være med til at definere, hvilken retning vi ønsker for de forskellige områder.

Det mener jeg, og resten af den konservative gruppe, at vi i den grad skal prioritere snarest.

For vi skal ikke være imod udvikling.

Vi skal sikre, at udviklingen sker de rigtige steder og på den rigtige måde.

Det skylder vi både vores borgere, vores sommerhusejere og vores lokale erhvervsliv.

Jeg står hellere end gerne til rådighed telefonisk eller til en kop kaffe, hvis der var noget af ovenstående, du (eller andre) vil vende eller have uddybet.

Bedste hilsner

Kasper

Se video: