Fortsæt til indhold

Man går ikke fra forhandlingsbordet som udvalgsformand

Debat
Rikke Albæk JørgensenGruppeformand for Venstre i Norddjurs Kommunalbestyrelse

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det er vigtigt, at vi som politikere har styr på fakta, når vi diskuterer Norddjurs Kommunes økonomi. Derfor undrer det mig, når Jens Kannegaard som formand for Sundheds-, Pleje- og Omsorgsudvalget fremfører oplysninger om budgetprocessen, som ikke stemmer overens med den faktiske politiske behandling.

Jens Kannegaard har blandt andet peget på, at der mangler politisk behandling af mængdereguleringen. Det er ikke korrekt.

Mængdereguleringen blev behandlet i Sundhed-, Pleje og Omsorgsudvalget i maj og godkendt i Sundheds-, Pleje- og Omsorgsudvalget 25. juni 2026 med Jens Kannegaard som formand og efterfølgende godkendt i Økonomiudvalget 17. august 2026.

Det er altså ikke et spørgsmål om politiske holdninger eller forskellige fortolkninger. Det handler om, hvad der rent faktisk er blevet behandlet, og hvad der står i budgetmaterialet.

Ansvar kræver deltagelse

Det ærgrer mig derfor også, at Jens Kannegaard efter første behandling af budgetskitsen har taget forbehold og meldt Dansk Folkeparti ude af anden runde af budgetforhandlingerne.

Som formand for Sundheds-, Pleje- og Omsorgsudvalget har han en vigtig rolle, når det handler om kommunens ældre- og omsorgsområde. Derfor havde jeg gerne set, at han var gået ind i forhandlingerne og taget ansvar for at finde løsninger.

Det er helt legitimt at være uenig i en budgetskitse. Det er også legitimt at mene, at der skal prioriteres anderledes. Men så bør man efter min mening også være med, når løsningerne skal findes.

Ikke mindst når man samtidig kritiserer den kurs, der er lagt.

Vi er enige om, at ældreområdet er vigtigt

I Venstre er vi enige i, at ældreområdet skal have stor opmærksomhed.

Vi mener også, at det er vigtigt at passe på den kvalitet og bemanding, vi har på ældreområdet. Norddjurs har netop fået en placering blandt landets bedst bemandede kommuner på ældreområdet, og det er noget, vi skal værne om.

Men det kræver også, at vi tør se realistisk på økonomien og på de ændringer, der kommer.

Vi kan ikke bare ønske os flere penge til alle gode formål. Vi er nødt til at se på, hvordan vi bruger kommunens penge bedst muligt, og hvordan vi sikrer en økonomi, der også hænger sammen på længere sigt.

Der er brug for langsigtede løsninger

Budgetskitsen bygger på en vision og en langsigtet retning for Norddjurs Kommune. Den tager udgangspunkt i, at kommunen i de kommende år får færre midler, og at der derfor er behov for en gradvis tilpasning af økonomien frem mod 2030.

Det er ikke nødvendigvis de letteste beslutninger, men det er nødvendige overvejelser, hvis vi skal sikre et solidt fundament for fremtidens velfærd.

Vi skal selvfølgelig diskutere, om vi prioriterer rigtigt. Det skal vi som politikere. Men den diskussion bliver kun konstruktiv, hvis vi tager udgangspunkt i de samme fakta.

Man kan ikke gå fra forhandlingsbordet det er ikke ordentligt som formand

Jens Kannegaard fremhæver selv, at der i den seneste periode er truffet store beslutninger, gennemført store forandringer og skabt balance i økonomien på Sundheds-, Pleje- og Omsorgsområdet.

Det er positivt.

Netop derfor undrer det mig, at formanden for området ikke ønsker at være med til at tage ansvar for den videre økonomiske prioritering.

Budgetforhandlingerne er jo netop det sted, hvor man kan komme med sine ønsker, finde finansiering, argumentere for sine prioriteringer og forsøge at påvirke resultatet.

Norddjurs Kommunes budgetproces er fortsat i gang, og anden runde af budgetforhandlingerne foregår fra 18. til 22. september.

Jeg havde derfor gerne set Jens Kannegaard ved forhandlingsbordet.

For vi kan sagtens være politisk uenige. Vi kan have forskellige ønsker og forskellige løsninger.

Men så lad os diskutere dem på baggrund af fakta – og tage ansvar for de beslutninger, der skal træffes.

Det skylder vi både borgerne, medarbejderne og ikke mindst de ældre i Norddjurs Kommune.

Se video: