Fortsæt til indhold

339 skoler lukket. Nu kommer 500 mio. til at stoppe blødningen

Debat
Leif LahnMF - opstillet i Djurskredsen for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

På Djursland ved vi godt, hvad den lokale skole betyder. Det handler først og fremmest om børnene og deres hverdag. Men skolen er også en vigtig del af mange mindre bysamfund og kan have betydning for, om familier vælger at slå sig ned og blive boende.

Derfor er jeg glad for, at regeringen vil afsætte 500 millioner kroner frem mod 2030 til kommuner, hvor faldende elevtal og store geografiske afstande lægger pres på de lokale skoler.

Fra 2007 til 2025 er 339 folkeskoler blevet lukket, og det er især gået ud over de mindre skoler i landdistrikterne.

Tanken er, at kommunerne skal kunne søge om støtte, hvis økonomien bliver en afgørende udfordring for en skole. Det ændrer ikke på, at beslutninger om den enkelte skole fortsat skal træffes lokalt. Kommunerne skal stadig vurdere elevgrundlaget, det faglige niveau og de øvrige lokale forhold. Men økonomien skal ikke nødvendigvis være det, der afgør sagen.

Det er relevant for et område som Djursland, hvor afstandene er større, og hvor en skolelukning derfor kan få mærkbare konsekvenser for børn og familier. Der er god grund til at gøre noget. Fra 2007 til 2025 er 339 folkeskoler blevet lukket, og det er især gået ud over de mindre skoler i landdistrikterne. Jeg er glad for, at vi nu tager et konkret skridt i den retning.

Jeg har tidligere skrevet, at Danmark kun hænger sammen, hvis der også er gode muligheder for at bo og leve uden for de største byer. Derfor betyder det noget for mig, at vi nu afsætter 500 millioner kroner til netop de kommuner, hvor færre elever og store afstande kan sætte de lokale skoler under pres. Den konkrete model skal nu på plads som en del af finansloven, og her bliver det vigtigt, at pengene også kan gøre en reel forskel i områder som vores.

For mig handler det ikke om at bevare enhver skole for enhver pris. Men hvis en skole fungerer godt, og der er et ordentligt fagligt og lokalt grundlag for den, skal en presset kommunekasse ikke alene afgøre dens fremtid. Det er endnu et vigtigt skridt i arbejdet for at skabe bedre vilkår i hele landet.

Se video: