Sommerens sejlture viser nationalparken fra vandsiden
I sommerferien kan børn og voksne se Ebeltoft, Kalø Slotsruin og livet under overfladen fra dækket af veteranskibet Skødshoved.
En skarv, en vindsurfer og en sæl. Hvad har de til fælles?
Måske kan man spotte alle tre ting, når man er med ombord på veteranskibet Skødshoved, skriver Nationalpark Mols Bjerge i en pressemeddelelse.
Skibet sejler hele sommeren med afgang fra enten Ebeltoft Gl. Havn eller Nappedam Lystbådehavn. Nationalparkens guide ombord fortæller undervejs lidt om søfartshistorien, kystlandskabet og havnaturen.
Som noget nyt inviterer nationalparken også på to marinbiologiske sejlture med formidlere fra Aarhus Universitet.
Parken set fra vandet
Nationalpark Mols Bjerge er kendt for bakker, overdrev, stier og gamle kulturspor. Men nationalparken har også omkring 60 kilometer kystlinje, og en del af vandarealet ligger inden for nationalparkens grænse.
Når Skødshoved sejler ud fra Ebeltoft Gl. Havn, får passagererne udsigt til byen og Fregatten Jylland fra søsiden. Fra Nappedam Lystbådehavn går turen ud på Kalø Vig, hvor der måske kan spottes sæler på det lavvandet rev.
Hver søndag skifter veteranskibet havn, og her er man også velkommen ombord. På langfarten sejler skibet langs kysten mellem Ebeltoft og Nappedam, og turen tager seks timer. Som passager skal man være opmærksom på, at turen slutter i en ny havn. Men med bus 123 kan man komme retur.
Havviden med ombord
Som noget nyt inviterer nationalparken også på to marinbiologiske sejlture, hvor formidlere fra Kend Dit Hav ved Aarhus Universitet tager undervandskamera med ombord. Her kan deltagerne kigge ned under havoverfladen og blive klogere på de dyr, planter og forhold, der præger vigene i nationalparken.
»Det giver rigtig god mening at formidle havet ude på vandet. Havet bliver ikke noget abstrakt, man hører om på afstand. Man er midt i det,« siger Signe Brokjær, projektleder fra Kend Dit Hav.
De to temature er fredag 10. juli fra Ebeltoft og fredag 17. juli fra Nappedam.
Deltagerne opfordres til at tage varmt tøj med. Det kan være køligt på vandet selv på solrige sommerdage.
Levende søfartshistorie
Skødshoved er et af Danmarks sidste sejlende paketskibe. Skibet blev bygget i starten af 1900-tallet og sejlede i mange år i fast rutefart mellem Aarhus og Ebeltoft med post, passagerer og gods. I dag holdes skibet sejlende af frivillige, der passer på håndværket og historien.
Ombord mærker man historien i træværket, tovværket og den særlige stemning, der opstår, når et gammelt fartøj igen lægger fra kaj.
Veteranskibet sejler til og med fredag 14. august. På nationalparkens bookingportal findes der information om afgange, priser og billetter.
læser
lige nu