Kommunal fejl, lukkede møder og manglende info sender letbane-ombygning i politisk stormvejr
Hornslet-sagen ruller videre til august. Økonomi, erstatningsparkering og fremtidens trafik ved stationen afgøres i byråd og økonomiudvalg efter sommerferien
Ombygningen af parkeringsarealerne ved Hornslet Letbanestation er blevet et centralt politisk emne, som har lagt pres på kommunens administration og inddraget eksperter fra Kommunernes Landsforening.
Sagen har skabt betydelig uro blandt både borgere og politikere, og flere byrådsmedlemmer har efterlyst en klar plan for det videre forløb.
Baggrunden for projektet er, at der skal skabes plads til de nye ledbusser, som fremover skal betjene stationen.
Ombygningen er nødvendig for at sikre, at stationsforpladsen kan håndtere de længere busser og den øgede trafik, der følger med den nye busbetjening.
Lukkede møder og administrativ fejl
Projektet har været behandlet på lukkede møder i natur-, teknik- og miljøudvalget, økonomiudvalget og på byrådets lukkede temamøde onsdag 24. juni. Der er endnu ikke truffet en grydeklar beslutning.
En administrativ fejl har betydet, at anlægsprojektet ikke tidligere har været politisk behandlet.
Selvom det er Midttrafik, der finansierer projektet, er det Syddjurs Kommune, der er myndighed. Det er vigtigt at holde sig for øje.
To etaper
Projektet gennemføres i to etaper.
Første etape omfatter den igangværende ombygning af stationsforpladsen, så området kan være klar til den nye busbetjening fra køreplanskiftet i slutningen af juni.
Anden etape handler om at etablere erstatningsparkering.
Natur-, teknik- og miljøudvalget skal på et kommende møde tage stilling til næste etape af projektet.
Parkeringspladser fastholdes
Natur-, teknik- og miljøudvalget har godkendt en ændring af projektet, så vendepladsen indrettes med afstribning i stedet for kantsten. Det gør det muligt at bevare de eksisterende parkeringspladser, indtil der kan etableres erstatningsparkering.
Kommunen skal indgå aftale med Midttrafik om at udskyde brugen af vendepladsen, så antallet af parkeringspladser ved stationen fastholdes under ombygningen.
Udgangspunktet er, at der skal etableres erstatningsparkering på et areal bag den sorte transformatorstation på området, som for nuværende tilhører Banedanmark.
Udvalget har samtidig besluttet at arbejde videre med at undersøge alternative muligheder for erstatningsparkering, mens muligheden for parkering på Banedanmarks areal fortsat forfølges.
Den politiske behandling af projektets økonomi og øvrige forhold vil ske i forbindelse med møder i økonomiudvalget og byrådet til august.
Mangel på information
Kommunen oplyser torsdag 25. juni i en pressemeddelelse, at der vil blive givet yderligere information til borgerne i området.
Beboere på Banevej har oplevet, at informationen fra kommunen har været utilstrækkelig.
Din Avis Syddjurs har tidligere talt med en af naboerne, Lars Baand Corneliussen, som udtaler:
»Der er garanteret en mening med det arbejde, som skal udføres, men mindstekravet må da være, at kommunen orienterer de nærmeste naboer i god tid og fortæller os, hvad der præcis skal ske.«
Han har selv forsøgt at indhente information om projektet og påpeger, at tidlig information kunne have givet mulighed for at få svar på, hvor de biler, der normalt parkerer ved stationen, skal holde under ombygningen.
Politisk overraskelse
Kim Lykke Jensen (SF), formand for natur-, teknik- og miljøudvalget, forklarede før denne uges møder, at han først hørte om sagen torsdag 11. juni.
»Det her er en sag for natur-, teknik- og miljøudvalget, men problemet er, at den aldrig er blevet rejst politisk. Hvorfor kan jeg ikke svare på, for jeg hørte først om det i torsdags.«
Kim Lykke Jensen har ikke lagt skjul på, at sagen er noget af en flovser for Syddjurs Kommune.
læser
Stem her: Skal Aarhus genoplive Sculpture by the Sea?
lige nu