Brugt er bare bedst
Brugtvare Terminalen har slået dørene op til 1500 kvadratmeter med lopper i Viby
Der er gamle kagedåser, retrovaser, mormors kaffekopper og vintagetøj fra London.
Hos Brugtvare Terminalen i det tidligere Carlsberg-depot på Øllegårdsvej i Viby er der mulighed for at gøre et rigtigt loppefund.
Brugtvare Terminalen slog dørene op for første gang torsdag 1. april, og mellem 4000 og 5000 mennesker lagde vejen forbi i påsken.
Bag det 1500 kvadratmeter store secondhand-marked, der har åbent fra onsdag til lørdag samt den første søndag i måneden, står 49-årige Peter Ry og 27-årige Ditte Grønlund.
De har arbejdet sammen i det nu lukkede Shoppit i Tilst og fik efter lukningen idéen til at starte Brugtvare Terminalen.
"Vi kunne mærke, at der var et behov for både de købende og de sælgende kunder", fortæller Peter Ry.
Professionelle opkøbere
Konceptet går ud på, at professionelle opkøbere af dødsboer og restboer lejer en stand på 25 kvadratmeter hos Brugtvare Terminalen.
De forpligter sig til at fylde op i standene, ligesom de skal sælge for 10.000 kroner varer om måneden. Kan de ikke det, får en anden opkøber muligheden for at leje standen.
I alt er der plads til 20 stande i lokalerne, som Peter Ry og Ditte Grønlund har lejet.
Opkøberne kommer fra hele landet, nogle har forretning i forvejen, andre har ikke.
"Der bliver sat 500 nye varer på hylderne hver dag. Vi får 40 flyttekasser hver 14. dag fra bare én leverandør", beretter Peter Ry.
Det koster 125 kroner pr. kvadratmeter om måneden at leje en stand. Desuden betaler hver stand fem procent af de solgte varer til Peter Ry og Ditte Grønlund.
De har også deres egne varer fra dødsboer og restboer, som de sælger, og de tror på forretningskonceptet.
"Det, der var galt med Shoppit, var, at der var 1000 eller 2000 transaktioner at holde styr på. Det var simpelthen for dyrt at holde i drift. Her er der kun 25 stande, og det er administrativt meget lettere", forklarer Peter Ry, der kun har fået positive tilbagemeldinger fra kunderne.
Kunder tjekker lopper
Da Lokalavisen en tidlig formiddag besøger Brugtvare Terminalen, er der allerede kunder i gang med at tjekke lopperne på hylderne.
Blandt dem er 60-årige Knud Jensen og 57-årige Lilian Kristensen fra Harlev.
"Vi mangler Shoppit, så det er fint, at det her er kommet", lyder det fra parret, der både har købt brugte møbler, bøger og tøj på markeder.
I den anden ende af hallen er 39-årige Heidi Hansen fra Højbjerg og moderen, 62-årige Rie Jensen fra Malling, faldet for en bamse.
"Den er lidt slidt men sød. Der er nogle bamser, som jeg bare ikke kan stå for", siger Rie, inden jagten på et godt loppefund går videre.