Når Europa når ud til eleverne – og til én selv
En rød tråd blev trukket mellem det lokale, det regionale, det nationale og det internationale. Det nære og det fjerne kom til at hænge sammen. Det sørgede Europaminister Nicolai Wammen for i løbet af mandag den 6. februar, da han holdt hele tre oplæg på Favrskov Gymnasium i Hadsten.
Nicolai Wammen havde mødt eleverne på Favrskov Gymnasium først på dagen, og siden var et virksomhedsbesøg på Vestas og et møde med de erhvervsdrivende i området sat på programmet.
Et åbent borgermøde blev bundet i halen på dette heldagsarrangement. Det var dét møde, jeg havde fundet vej til.
Store emner om EU blev spiselige
Finalen på dagen blev rigtig fin. Jeg sad på anden stolerække ved det åbne møde på gymnasiet kl. 19.00.
Trods niveauforskellen mellem "scene" og sal, var debatten helt nede på jorden. Det var godt. Europaministeren talte, så man kunne forstå det, og det fjerne EU kom nærmere.
Holdning til el-biler, grønt miljø, landbrugsstøtte, arbejdsløshed og uddannelse. Budskabet om en katastrofal høj arbejdsløshedsprocent på 49 i Spanien. Alt blev serveret som en let anretning, der var til at fordøje. Folk i salen tyggede på alvoren – men hørte også optimisme fra ministeren.
I salen sad borgere, som lige ville slå et slag forbi, når Europaministeren nu var på Ellemosevej – og her sad partimedlemmer af Socialdemokraterne, som var tovholdere på aftenmødet.
Brug for ansvarlig økonomi i Europa
Lette emner var det ikke. Det tunge lod, der svinger over Europas økonomi, blev nævnt og forklaret med eksempler.
"Det er den dybeste krise siden 2. verdenskrig", understregede Europaministeren og nævnte finanspagten, der netop er indgået. "25 ud af 27 lande er med. Storbritannien står udenfor, mens Tjekkiet er gået i tænkeboks".
Ministeren fortsatte: "Det er vigtigt, at Danmark fører en ansvarlig økonomisk politik. Vi har en klar interesse i, at landene i EU som et hele har en fornuftig økonomi. 70 % af al eksport går til andre EU-lande, og går det dårligt i Grækenland, kan det koste arbejdspladser i Danmark" forklarede Nicolai Wammen.
Siden blev bolden spillet op fra salen igen – med synspunkter om EU's rolle i forhold til verdenspolitikken og Danmarks deltagelse i krig. Ministeren tog imod de indspark, der blev givet: "EU er et fredens projekt" sagde han og henviste til Europas tilstand under og efter 2. Verdenskrig. Ministeren understregede dog, at EU på ingen måde lukker øjnene for den omgivende verden og dens vilkår.
Så var der summen i salen, og såvel byens borgmester som borgerjournalisten fik lejlighed til at stille spørgsmål.
Borgerne kan puste til debatten i EU
Særligt interessant var det, da ministeren nævnte "Borgerinitiativet".
Her spidsede jeg ører. En ny mulighed for at trække EU tættere til sig som borger i Europa. En ny åbning for demokratisk indflydelse på forhold i Europa.
Samler man som borger 1 mio. underskrifter blandt de ca. 500 mio. europæere, kan man få et bestemt punkt sat på EU's dagorden – og hermed til debat i Europaparlamentet. "Det er f.eks. sket med emnet dyrevelfærd", nævnte ministeren.
Interessant. Døren til demokratiet og indflydelsen i EU står åben – eller i hvert fald på klem. Så selvom der er langt "fra borger til Bruxelles", er det umagen værd at banke på og kile et budskab i brevsprækken.
Læs flere af borgerjournalisternes indlæg