Han skal opbygge det nye, borgernære sundhedssystem i Randers, Favrskov og på Djursland
Opgaven med at opbygge Borgernær Sundhed kræver et tæt netværk mellem mange aktører og fokus på det samlede patientforløb.
Bent Windelborg Nielsen kender Regionshospitalet Randers særdeles godt. Han har været ansat som cheflæge på hospitalets Børn og Unge-afdeling, der i dag hedder Kvinder og Børn, i knap 13 år.
Men 1. august skifter han afdeling og bliver cheflæge i den nyoprettede afdeling Borgernær Sundhed.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Regionshospitalet Randers.
»Jeg har været utroligt glad for de næsten 13 år som cheflæge i Børn og Unge/Kvinder og Børn i Randers. Det er en fantastisk afdeling med et dygtigt og dedikeret personale,« siger han i pressemeddelelsen og fortsætter:
»De seneste år har imidlertid vist et stadig større behov for samarbejde på tværs af sektorer, og det arbejde har jeg involveret mig dybt i. Så da muligheden kom for et ledelsesmæssigt sporskifte til en cheflægestilling, som netop indebærer udvikling af ledelse på tværs, kunne jeg ikke lade være med at søge. Jeg glæder mig meget til opgaven med at være med til at opbygge det nære sundhedsvæsen.«
Stærkt ansøgerfelt
Bent Windelborg Nielsen er speciallæge i pædiatri, men det er især hans mange års ledererfaring kombineret med et særligt fokus på det tværsektorielle samarbejde, der gør ham til den rette til at stå i spidsen for den nye afdeling Borgernær Sundhed, skriver Regionshospitalet Randers i pressemeddelelsen.
Han blev valgt til stillingen i et stærkt ansøgerfelt.
»Bent er en dygtig og erfaren leder, der har vist, at han har blik for det samlede patientforløb på tværs af sektorer. Som cheflæge for børne- og ungeområdet har han deltaget aktivt i det tværsektorielle samarbejde, og den erfaring kan han tage med i sin nye stilling, hvor han sammen med chefsygeplejerske Kathrine Gellert skal være med til at opbygge og udvikle Borgernær Sundhed,« siger lægefaglig direktør Lone Winther Jensen.
En stor ledelsesopgave
Ved årsskiftet overtager Borgernær Sundhed ansvaret for blandt andet akutsygepleje og godt 100 sundheds- og omsorgspladser fra de fire kommuner i hospitalets optageområde. Det drejer sig om Randers, Favrskov, Norddjurs og Syddjurs Kommuner.
Afdelingen får til opgave at bringe sundhedstilbud tættere på borgerne og skabe bedre sammenhæng mellem hospital, kommuner og almen praksis.
»Det bliver en stor og spændende ledelsesopgave at starte en afdeling op fra bunden med en helt ny form for tværsektorielt samarbejde. Vi skal have etableret et velfungerende netværk mellem mange aktører, og indsatsen skal tage udgangspunkt i den enkelte borger og patient, så vi får skabt et nært og mere sammenhængende sundhedstilbud. Den opgave glæder jeg mig til at tage hul på,« siger Bent Windelborg Nielsen.
64-årige Bent Windelborg Nielsen blev speciallæge i pædiatri i 1999. Han begyndte sin lederkarriere for mere end 26 år siden, da han fik sin første ansættelse som overlæge på Skejby Sygehus, og han har siden taget en master i offentlig ledelse.
læser
Modebutik på Strøget lukker med ophørsudsalg
lige nu