Fortsæt til indhold

Strøm, sjov og softice: Ny ladepark bliver Djurslands energilegeplads

Lørdag 4. juli klippes snoren til det nyeste projekt i Fremtidsparken ved Følle. Her mødes grøn strøm, leg og luksus-is.

Samfund

Norlys åbner nu en ny ladepark i Fremtidsparken ved Følle tæt på motortrafikvejen på Djursland.

Her kan elbilister fremover oplade bilen og samtidig benytte et oplevelsesunivers fra Experimentarium samt en naturlegeplads fra NATURLEG.

Experimentarium har udviklet »Jagten på den gode energi«, hvor besøgende kan udforske energiteknologier og deltage i aktiviteter, mens bilen lader op.

Naturlegepladsen fra NATURLEG giver børn mulighed for leg og bevægelse.

Indvielsen finder sted lørdag 4. juli klokken 12, hvor Ellen Trolle, vicepræsident i Norlys, Henrik Helsgaun, ledende udstillingsudvikler fra Experimentarium, og borgmester Michael Stegger Jensen klipper den røde snor.

Norlys’ ladepark er en del af en større satsning på at gøre ventetiden til ventetid med indhold.

Stort køb af erhvervsområde

Fremtidsparken ved Følle har et samlet areal på 29 hektar.

Norlys Energi har købt etape 1 og 3 og har købsret til etape 2.

Norlys forventer at være færdige med byggemodningen af første og tredje etape til august, oplyser direktør Ellen Trolle.

Med købet råder Norlys over en væsentlig del af erhvervsområdet, hvilket giver mulighed for at udvikle området målrettet til virksomheder og grønne løsninger.

Udvikling i samarbejde med kommunen

Baggrunden for ladeparken er et samarbejde mellem Norlys og Syddjurs Kommune med afsæt i en lokalplan for Fremtidsparken ved Følle.

Planen er at udvikle området i tæt dialog med kommunen for at sikre en sammenhængende udvikling og mulighed for at tiltrække virksomheder til området.

Mols Is åbner butik

Det spritnye er, at Mols Is udvider med en butik i Fremtidsparken.

Virksomheden, som drives af Maria Barbagallo, har hidtil haft ishus i Vrinners og på Helgenæs og tilbyder hjemmelavet gelato baseret på økologisk sødmælk fra Thise og udvalgte råvarer.

Med den nye butik i Fremtidsparken får gæster mulighed for at nyde Mols Is’ produkter, mens bilen lader op.

På åbningsdagen bliver der uddelt gratis gelato til de besøgende.

Maria Barbagallo har gennem de seneste år opbygget erfaring med egenproduktion af gelato, inspireret af sicilianske rødder og samarbejde med andre ismejerister.

Kvalitet og smag er i fokus, og nye varianter bliver testet blandt familie og naboer, før de sættes i produktion.

Åbningsarrangementet i Fremtidsparken er programsat til at vare i tidsrummet 12-14.

Se video: