Fortsæt til indhold

Brogården - det ældste hus i Hinnerup

Debat
Ingrid Degn Frivillig i Egnsarkivet i Hinnerup

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Tak for dit læserbrev Ken Richter. Ja, det er vigtigt, at der kommer til at ske noget omkring Brogården.

Lige nu har byen en alder, hvor der kommer en masse arkivmateriale ind til os.

Forskellige foreninger har eksisteret så længe, at de nu nedlægges, og så får vi materialet ind. Det kræver plads og et stort arbejde, som vi heldigvis er flere til at yde. Men det er med en lidt dårlig samvittighed, at vi tager imod arkivalier, for det er i bund og grund ikke et sikkert sted.

Det er kommunen, der ejer Brogården og den vedligeholder mega dårligt. Da vi i foråret henvendte os om en reparation, fandt vi ud af, at huset slet ikke står på kommunens liste over vedligehold, og reparationen er ikke ordnet endnu.

Lappeløsninger er dog slet, slet ikke nok. Der var en der spurgte mig, om der er en brandalarm? »Nej, men vi har en lille rød brandspand med en håndpumpe.«

Jeg synes, vi bør gøre alt for at bevare vores historiske hus. Jeg er godt klar over, at det kommer til at koste dyrt, men jeg synes, vi skal søge nogle fonde til at hjælpe med finansieringen.

Når vi har en skoleklasse på besøg og de går en tur igennem huset, kommer de straks tilbage i historien og i byens historie. Vi har et kort fra 1789, hvor Brogården er det eneste der er her.

Jeg synes, vi bør gøre alt for at bevare vores historiske hus. Jeg er godt klar over, at det kommer til at koste dyrt, men jeg synes, vi skal søge nogle fonde til at hjælpe med finansieringen.

Vi har Hinnerups dåbssten lige ved siden af, som fortæller, hvor man skulle betale bropenge for et komme over på den anden side af åen. Det var manden i Brogården, der skulle sørge for det. Og sådan er der flere historier om huset. Hvornår Hinnerup Brogård opstod, kan man ikke sige nøjagtigt.

Kirkebøgerne starter i 1696 og første gang gården bliver nævnt deri er i året 1698, da Peder Nielsen fra Folby bliver trolovet med Karen Nielsdatter fra Hinnerup Brogård. Men gården har måske eksisteret helt fra 1500-tallet.

I øvrigt ligger Brogården et meget godt og tilgængeligt sted i byen, og den gamle stald, som blev indviet i 1990 bliver brugt flittigt at mange forskellige foreninger

Både herhjemme og i udlandet har jeg set mange eksempler på huse, der er renoveret rigtig flot.