Pindsvin eller påfugl?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
En aktuel rapport har stillet spørgsmålet, om Folkekirken skal følge pindsvinets eller påfuglens strategi: Krumme os sammen om selv og kun vende pigge ud mod vores omverden, eller tillidsfuldt fremvise alle de farver og nuancer, som vi tilsammen rummer.
Samme spørgsmål kan du og jeg stille os selv: Hvilken af de to strategier vil jeg bruge i mit eget liv?
I kirken hører vi på søndag om en lam, der af gode venner blev båret til Jesus for at blive helbredt. Det blev han også, heldigvis. Men først sagde Jesus til ham: ”Søn, dine synder tilgives dig.”
For den, der vil være pindsvin, er der måske ikke så meget at hente ved at gå i kirke på søndag, men det er der uden tvivl for en påfugl.
Her protesterede flere af tilskuerne: Med hvilken ret kunne Jesus sige sådan, når kun Gud kan tilgive et menneske for dets synder? Var det sket i dag, kunne jeg snarere se for mig, at protesten ville komme fra den lamme selv: Med hvilken ret kan du påstå, at jeg har gjort noget forkert?
Vi kan vælge pindsvinets strategi og hårdnakket hævde, at jeg aldrig har gjort noget galt. Fordelen er, at så skylder man ikke nogen noget. Ulempen er, at man kan støde andre fra sig ved altid at ville have ret. Og det hindrer samtidig mig selv i at fortryde og blive klogere, ligesom det afskærer muligheden for, at andre vil tilgive mig.
Følger vi påfuglens strategi, kan vi såvel have noget at være stolte af som handlinger og sider af os selv, som vi fortryder og har brug for at få tilgivelse for – også for forhåbentlig at kunne blive og handle bedre.
For den, der vil være pindsvin, er der måske ikke så meget at hente ved at gå i kirke på søndag, men det er der uden tvivl for en påfugl.