Debat: Åh boogie woogie woogie - den er hjemme
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Dansk Folkeparti fik efter 11 måneder hjertesag nummer 1 på plads – nemlig en borgerrådgiver.
Jeg kan ikke få armene ned! Fra jeg vågnede i morges, har jeg lavet Boogie - Woogie bevægelser med armene. Glæden bobler i mit sind. På ca. 43000 Syddjurs borgeres vegne.
På onsdagens temamøde i Syddjurs Kommune fik vi alle den glædelige besked, at Bolig og Planstyrelsen har givet tilsagn om Ja til vores ansøgning om tilskud på 2,3 mill kroner til at oprette en borgerrådgivningsfunktion og få ansat en jurist i stillingen.
Nu håber Dansk Folkeparti, at vores kommune bliver endnu mere tryg at bo i, for de borgere som af den ene eller anden årsag har behov for en uvildig rådgivning i sager hos kommunen. Stor tak for det.
En tak skal naturligvis også lyde til de partier, som hjalp DF forslag igennem både i Byråd og Økonomiudvalg, til en ansøgning hos Bolig og Planstyrelsen, samt en tak til de medarbejdere, som har lavet en del arbejde for at få lavet ansøgning, lavet materiale til temamøde og på den ene eller anden facon har bidraget. En stor tak til min egen DF bestyrelse som også har bakket op om dette forslag.
Personligt er jeg glad og tilfreds, fordi det her er så stort, og samtidig glædes jeg over, at mine byrådskollegaer og andre har bakket mig op i forslaget, så vi samlet set nåede i mål med at få ansat en borgerrådgiver i vores kommune. Det var stort, fordi jeg som enmandsgruppe havde brug for samarbejde på tværs af byrådssalen.
Det man skal forstå som borger er, at nu behøver man ikke føle sig i et magt- eller styrkeforhold til egen sagsbehandler, men man kan tale med en uvildig person om sin sag.
»Nu låner vi ikke kun paraplyen ud når solen skinner, nu må folk godt beholde paraplyen i regnvejr også.»
For vi har nået en milepæl. Når noget ikke er helt i orden, eller en afgørelse er blevet truffet forkert, er der intet så godt som en borgerrådgiver.
I skal se borgerrådgiver som en uafhængig instans, og en form for lokal ombudsmand for borgeren, alle borgeres hjælpende hånd, når man står midt i en sag som af den ene eller anden årsag er kørt skævt, og man ikke aner sine levende råd om, hvem man kan spørge om hjælp.
Borgerrådgiveren kan nu træde til og kigge sager igennem, sikre at afgørelser er som de bør være, kigge alt efter i sømmene inden en sag sendes i Ankestyrelsen, eller bagefter når den er retur, kan man også få råd og vejledning.
Det man skal forstå som borger er, at nu behøver man ikke føle sig i et magt- eller styrkeforhold til egen sagsbehandler, men man kan tale med en uvildig person om sin sag.
Modsat håber jeg også, at personalet hos kommunen kan se denne uvildige instans som en god ting, da man måske bedre kan få en god dialog igennem fra begge parter.
Vi har en del klagesager som havner hos Ankestyrelsen, nogle sendes retur til omgørelse, andre tages til efterretning. Men uanset hvad så ligger der også en stak mørkesager, hvor en borger ikke magter at klage eller ikke tør klage af den ene eller anden årsag. Vi må håbe på, at fremover vil borgere benytte sig af rådgivning hos en borgerrådgiver.
Det er vigtigt at belyse, at en borgerrådgiver ikke er en del af kommunens forvaltning, men en neutral person, man kan søge råd hos, hvis man har brug for hjælp i behandlingen af ens sag, eller måske behov for hjælp for at forstå en afgørelse. Borgerrådgiver må ikke lave sagsbehandling, men må hjælpe en borger med, hvordan man kan gå videre med sin sag, der hvor borgeren føler sig dårligt behandlet eller utilfreds med en behandling af sin sag.
Det er ikke altid en borger selv har det fornødne overskud til at finde ud af det alene.
Gennem dialog kan borgerrådgiver således hjælpe borger og kommune med at tale sammen, og det kan også styrke tilliden fra borger overfor kommunen ved, at man har drøftet sin sag med en uvildig person, som borgerrådgiver er.
Det er vigtigt for Dansk Folkeparti at understrege, at vi som repræsentant for borgerne i Syddjurs Kommune bakker fuldt ud op i, at støtte op om, at reglerne overholdes overfor jer i vores kommune.
Dansk Folkeparti vil gerne understrege, at med den her funktion af en borgerrådgiver, er det vigtigste for os, at borgerne oplever kommunen som et sted, hvor man møder åbenhed, respekt, støtte og hjælp - uanset hvilken situation man befinder sig i.
Derfor en stor tak fordi det lykkedes. Og kan man være glad for lidt, har man meget at være glad for!«