Lad os gå med håb og handling
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg giver penge til velgørenhed. Det virker som det rigtige at gøre. Og så hænger det okay sammen med en kristen livsforståelse.
Men jeg hører også til dem, der hurtigt bliver trætte af indsamlinger og velgørenhedskampagner.
Danmarks Indsamling gør mig i dårligt humør. Jeg går langt uden om facere – dem, der står på gågaden, samtaleparate og sultne efter støtte til en sag. Og billeder af frysende familier og sultne børn får ikke umiddelbart gang i min lyst til at hjælpe.
Måske er det reklamedelen, der gør, at jeg bliver irriteret. Og al den følelsesfuldhed er også for meget for mig. Nogle gange virker det også bare overvældende. For hvad og hvor er det vigtigst at hjælpe? Og så har jeg det anstrengt, når det kommer til at handle om, hvor gode vi er.
Gudskelov er der mange, der ikke har det som jeg.
Så de kan sige til mig: ”Lille land, stort hjerte” er måske ikke verdens bedste slogan, men pengene gør da stadig en forskel. Og de kan få mig til at huske, at selvom den facer var anmassende, så er sagen jo stadig vigtig. Ligesom de kan bede mig om at glemme billederne fra fjerne lande og i stedet hører beskeden om, at der er brug for, at vi sammen gør noget.
De sidste uger har forskellige humanitære organisationer fortalt, at det er godt at indsamle tøj og at hente flygtninge, men også at penge er den bedste hjælp lige nu.
Og når jeg går i stå med spørgsmålet om, hvorvidt det overhovedet nytter noget, så kan de fortælle, hvorfor de selv støtter.
Så på søndag d. 13. marts efter gudstjenesten går jeg ligesom mange andre fra dør til dør og samler ind til Folkekirkens Nødhjælp.
I 100 år har Folkekirkens Nødhjælp hjulpet mennesker i nød verden over. Det begyndte efter Første Verdenskrig, hvor der var nogle i folkekirken, der så, at der var brug for nødhjælp i et krigshærget Europa. Lige siden er der blevet ved med at være brug for hjælp til mennesker i nød.
I dag er det blandt andet den nød, der opstår i forbindelse med klimaforandringer, som organisationen tager sig af og arbejder med at forebygge verden over. Og i øjeblikket er Folkekirkens Nødhjælp selvfølgelig også tilstede i forbindelse med krigen i Ukraine.
De sidste uger har forskellige humanitære organisationer fortalt, at det er godt at indsamle tøj og at hente flygtninge, men også at penge er den bedste hjælp lige nu.
Og hvis det nu virker for tamt og hurtigt at sende et beløb. Hvis der er brug for at gøre noget mere aktivt. Hvis det også handler om at møde hinanden og tale sammen om det, der sker. Så kan jeg anbefale at besøge blivindsamler.dk og gå en tur på søndag med en indsamlingsbøsse fra Folkekirkens Nødhjælp.