Fortsæt til indhold

Vildsvin ved Pindstrup. Ja tak på miljøets og husprisernes vegne

Debat

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Fjeld Skov har en plan om at udsætte vildsvin på et indhegnet område tæt på Pindstrup. Flere indlæg her i AdresseAvisen har fået det til at se ud som om Pindstrups borgere er helt oppe i luften af vrede over Fjeld Skovs planer.

Som beboer i Pindstrup med hus ret tæt på det område, hvor vildsvinene skal gå, kan jeg derfor erklære mig som en varm fortaler for planerne. Endelig et initiativ, som kan sætte Pindstrup på landkortet for et konstruktivt forsøg på at gøre noget for miljøet i en lille by, hvor netop miljøet er meget forsømt. En by, som mere er kendt for de mange storbrande og eksplosioner fra Kronospan/Novopan og den støj og os, som blæses ind over byen.

På samme måde som vildsvineområdet tæt på Maria Magdalene i Bøjstrup Skov, omend på et noget mindre areal, vil vildsvin ved Pindstrup være med til at øge mulighederne fra udvikling af større biodiversitet, og ikke mindst børn vil få mulighed for at møde lidt ’vildskab’ i byens nærmiljø.

Lukkes adgangen til skoven?

Modstanderne hævder, at indhegningen og de vilde vildsvin vil hindre byens borgere i at gå tur i skoven omkring Pindstrup. Det runger hult. Sagen er, at det kan man heller ikke i dag! Man kan ikke komme ind i skoven i netop det område, hvor indhegningen vil komme til at ligge! Der er ingen som helst adgang til skoven netop her. Ikke en vej, Ikke en sti. Man skal faktisk gå ganske langt for at komme hen til en af de veje, som fører ind i skoven. Hvis man da ikke vil overtræde lovene for færdsel i private skove.

Den lange omvej er formentlig også grunden til, at man endog meget sjældent møder nogen som helst af byens borgere på gåtur eller på cykel i skoven nær Pindstrup. Selv går jeg dagligt lange ture i Fjeld Skov på alle tider af dagens lyse timer, og der er stort set mennesketomt derinde. Jeg erindrer heller ikke at have mødt bare én af de navngivne personer, som udtaler sig så voldsomt mod planerne.

At vurderingerne falder i Pindstrup skyldes nok også snarere, at byen er voldsomt plaget af støj os og damp fra Kronospans industrielle helvede, som er blevet værre efter den voldsomme udvidelse af fabrikken i de senere år

Falder huspriserne?

Vildsvinene vil få huspriserne til at falde og der mangler byggegrunde i Pindstrup. Det hævder modstanderne. Sagen er, at der i mange år, uanset boligboom og boligkrise har været mange huse til salg i byen med endog meget lange salgstider.

Der er løbende huse til salg til dem, som ønsker at flytte hertil. At huse er svære at sælge, og at priserne falder, kunne skyldes, at ikke mindst byens hovedgade er præget af mange huse i forskellige stadier af forfald.

At vurderingerne falder i Pindstrup skyldes nok også snarere, at byen er voldsomt plaget af støj os og damp fra Kronospans industrielle helvede, som er blevet værre efter den voldsomme udvidelse af fabrikken i de senere år. 24/7.

En udsigt til 2-3 kæmpeskorstene nær byens midte lokker nok heller ikke mange købere til.

Skal området bruges til byggegrund?

Et måske lidt vægtigere argument er, at vildsvineområdet ønskes udlagt til byggegrunde. Også dette runger hult. Et større areal udlagt til boliger ved Brunmosevej i byen blev en kæmpefiasko, og der er fortsat mange usolgte byggegrunde, hvis nogen er så vilde med at komme til Pindstrup.

Hertil kan man sige, at der sagtens kan findes andre byggegrunde i byen, samt at netop disse grunde på grund at deres høje beliggende måske ikke vil være så specielt attraktive, fordi de får fuld udsigt til Kronospans industrielle helvede, og at de vil ligge på højde med den voldsomme fane af os og damp, som slår ned fra fabrikkens skorstene med en klam lugt at vådt spåntræ, samt ligger udsat for den voldsomme støj fra fabrikken og en vedvarende lavfrekvent buldren, som aldrig tier. 24/7. Der bliver dog god udsigt til den næste storbrand.

Er stort set hele Pindstrups borgere imod?

Jeg skal ikke kunne sige noget om, hvor mange der er imod. Derimod kan jeg sige, at jeg ikke selv kender en eneste, som er imod. Desuden er jeg ikke endnu stødt ind i en underskriftsindsamler.

Måske prøver modstanderne bare at tage et tavs flertal til indtægt for deres egne interesser.

Denne stemme her er ikke tavs. Denne stemme er meget positiv overfor et spændende projekt, som kan rette lidt op på natur- og miljøfattigheden og give nye dimensioner til mulighederne for at opleve lidt ’vildskab’ i nærområdet.«