Tag selv din medicin, Frands Fischer
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
For Frands Fischer findes der ingen muligheder for effektiviseringer og besparelser i Skanderborg Kommune, så det åg overlader han så til andre at løfte.
Nu er det åbenbart omsider gået op for flere byrådsmedlemmer, at det måske kunne være muligt for Skanderborg Kommune selv at bidrage til budgettet med besparelser i eget hus, hvilket de derfor har opfordret borgmesteren til at få undersøgt.
Den indstilling kender jeg rigtig godt. Jeg er far til Thomas. Thomas er handicappet, og bor i Landsbyen Sølund på 7. år, og vores handicappede på Sølund har igennem 12 år i alt afleveret over 200 millioner kroner til Skanderborg Kommunes og køberkommuners pengekasser.
Nu er det åbenbart omsider gået op for flere byrådsmedlemmer, at det måske kunne være muligt for Skanderborg Kommune selv at bidrage til budgettet med besparelser i eget hus, hvilket de derfor har opfordret borgmesteren til at få undersøgt.
Men nej, kommunen kan desværre ikke selv spare noget, hævder borgmesteren afvisende. Så, hvis nogen mener det modsatte, kan de jo bare fortælle ham hvor og hvordan, og han henviser i øvrigt til et allerede udarbejdet sparekatalog, som kommunen har udarbejdet. Det sparekatalog kender byrådsmedlemmerne allerede ganske godt. Men det indeholder bare ikke nogen spareforslag eller effektiviseringer i Skanderborg Kommune.
Jeg mødtes med Frands Fischer til speed-dating på Skanderborg Bryghus sidste år forud for Kommunevalget 2022. Her fortalte jeg om de mange besparelser, som vores handicappede efterhånden har været udsat for igennem mange år.
På spørgsmålet om det ikke ville være på sin plads, at kommunen fik et eksternt konsulentfirma til at undersøge kommunens eget sparepotentiale, så vores handicappede og dermed de svageste i vores kommune kunne slippe, var svaret; at der ikke er nogen sparemuligheder i Skanderborg Kommune.
Jeg henviste så til CEPOS (Center for politiske studier), som har beregnet de potentielle sparemuligheder for samtlige kommuner i Danmark. I de beregninger er Skanderborg Kommunes sparepotentiale angiveligt at væsentligt millionbeløb, hvis Skanderborg Kommune var lige så effektiv som Vejle Kommune.
Den mest effektive kommune i Danmark. Dertil udbrød Frands Fischer at “det er den rene skrivebordsfantasi uden hold i virkeligheden.”
Men noget må der vel være om snakken. Og jeg mener ikke, at man anstændigvis kan snakke sig fra, ikke engang at ville undersøge Skanderborg Kommunes sparepotentiale, og blot lade vores handicappede om at tage slæbet år ind år ud.
Det er ikke rettidig omhu overfor skatteborgerne og da slet ikke ydmyghed og respekt overfor vores handicappede.
Så kære Frands Fischer, tag selv din medicin, som du har budt vores handicappede på Sølund igennem 12 år. Dog vil jeg advare dig om, at den er særdeles bitter. Men hvis du mener, at vores handicappede kan klare mosten, burde du vel også kunne vænne dig til den?
Lige nu sidder hele byrådet og sveder med at finde de nødvendige besparelser for at få budgettet til at gå op. Jeg tror, at mange byrådsmedlemmer sidder og ærgrer sig over, at du ikke for længst fik arbejdet gjort og fundet de millionbesparelser, som kunne have bidraget til budgettet?
Så kære Frands Fischer; få nu arbejdet gjort.