Fortsæt til indhold

Socialdemokratiet holder hånden under de svageste medborgere - uden at banke yderligere til inflationen

Debat
Leif Lahn Jensen (S)Folketingskandidat i Østjyllands Storkreds - opstillet i Djurskredsen:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Jeg har i lidt over en uge i valgkampen været rundt på Djursland både for at fortælle om Socialdemokratiets politik og for at lytte til, hvad der bekymrer folk på Djursland.

Ved valget i 2019 var det tydeligt, at det var klimaforandringerne, der optog vælgerne mest, og det var vel forventet, at sådan ville det også være denne gang.

Og Klimapolitikken og den grønne omstilling betyder da også meget denne gang, men det er alligevel inflationen og især de voldsomt stigende energipriser, der bekymrer mest – også her på Djursland. Og det er ikke så underligt, for inflationen truer ganske almindelige familiers økonomi. Energipriserne stiger, det samme gør priserne på dagligvarer, ja faktisk stiger priserne mere nu, end de har gjort i 40 år.

Så familierne er bekymrede og med god grund, for inflationen kommer til os udefra. COVID 19 pandemien forstyrrede handelsruterne, og Putins krig mod Ukraine har stoppet for tilførslen af russisk gas, og det har fået energipriserne til at eksplodere. Og det djævelske ved inflationen er, at den er svær at håndtere for os politikere. Det mest enkle svar på krisen er jo, at staten kompenserer familierne for de stigende priser, men gør staten det helt og fuldt, så er det stensikkert, at inflationen øges, og så er vi jo lige vidt.

Det er for mig helt afgørende, at vi skal hjælpe familierne, der er kommet økonomisk i klemme – ikke mindst de familier, der opvarmer deres huse med gas og træpiller – og især pille fyr er der mange af her rundt på Djursland. Og så skal vi give de familier, der i forvejen har det økonomisk hårdest, en hjælpende hånd. Og vi skal gøre det på en måde, der ikke får inflationen til at bide sig fast. Det er den politiske udfordring.

Vores regering har handlet. Vi har sammen med et bredt flertal i Folketinget givet pensionisterne, der kun har deres folkepension, en ekstra ældrecheck på 5.000 kroner. Vi har hjulpet 400.000 husstande med især gasfyr med en varmecheck på 6.000 kroner. Elafgiften er sat ned til EU´s minimumssats og familierne får mulighed for at udsætte betaling af varmeregningen hen over de næste fem år. Og sammen med vores parlamentariske grundlag har vi lagt et loft over huslejestigningerne på 4 procent, og det betyder, at ca. 160.000 familier ikke behøver at frygte ødelæggende prisstigninger på deres lejebolig.

Vi har gennem de seneste år vist, at vi som nation kan stå sammen, når det bliver svært. Det kan vi også gøre nu, selvom jeg ved, at vinteren kan blive en svær tid for mange familier.

Og senest har regeringen spillet ud med et forslag om at hæve beskæftigelsesfradraget med i alt 4 milliarder – det vil give familier med to forsørgere 4.000 kroner ekstra om måneden og enlige forsørgere 5.000 kroner, og det vil hjælpe alle familier i en økonomisk svær tid. Og så vil det som en ekstra gevinst gøre det lidt mere fordelagtigt at få et arbejde. Og måske kan det i løbet af vinteren blive nødvendigt at se på, om det er muligt at reducere energiafgifterne yderligere. Men det må ske på en økonomisk forsvarlig måde.

Jeg ved godt, at den håndsrækning, vi har givet danskerne, ikke dækker alle de stigende udgifter, for i så fald ville inflationen bide sig fast, og inflation rammer nu engang de økonomisk svageste familier hårdest. Jeg mener, at vi har fundet den rette balance mellem at hjælpe danskerne og ikke skabe yderligere inflation. Vi har gennem de seneste år vist, at vi som nation kan stå sammen, når det bliver svært. Det kan vi også gøre nu, selvom jeg ved, at vinteren kan blive en svær tid for mange familier.

Men tusind tak til alle jer, der kommer til mig og ærligt fortæller om de store udfordringer i har. Det lytter jeg til og det vil jeg tage alvorligt.«