Fortsæt til indhold

Juleaften på et plejehjem - nej tak...

Debat
Allan Jensen,Nørregade 24, 8660 Skanderborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Julen er overstået for denne gang i 2022, og jeg var inviteret som pårørende til at spise med juleaften på et af Skanderborg Kommunes plejecentre.

Det var et plejecenter opdelt i fire områder med 15-20 beboere i hvert deres område, som alle mere eller mindre er ramt af demens.

Jeg ved naturligvis ikke, hvor mange pårørende der måske ville eller familiemæssigt måske kunne spise julemad på plejecentret – mit bud er måske mellem 4-5 personer i hvert afsnit denne aften.

Skanderborg, Skanderborg, Skanderborg – invitationen lyder på andesteg med tilbehør til en pris på 185 kr. pr. pårørende.

Det er påtalt at være en fattig løsning fra kommunen, at de pårørende skal betale så meget for at være sammen med deres mand eller kone på en måske stadig for dem en højtidsaften med lys, en smule glæde og et glimt af fortidens hukommelse = det skulle hedde – kom en eller to timer for at skabe noget ro, og få smilet frem… bare du er der, er det gratis at være sammen med din mand eller hustru disse få timer.

En julemiddag kan indkøbes og tilberedes for under 75 kr. med mad til to – eller hentes i det lokale supermarked for 89 kr. pr. person med mad nok til to.

Stop nu den fattige fest for de ældre beboere og tilbageblevne pårørende – alene mad for beboeren koster omkring 4000 kr. om måneden + drikkevarer uden de hverken kan tygge maden eller drikke mere end et par glas saftevand om dagen.

Stop nu den fattige fest for de ældre beboere og tilbageblevne pårørende – alene mad for beboeren koster omkring 4000 kr. om måneden + drikkevarer uden de hverken kan tygge maden eller drikke mere end et par glas saftevand om dagen.

PS! Det koster i gennemsnit 12.700 kr. + forbrug om måneden for at bo på et plejecenter.

Saftevand er i fokus lige nu i kommunerne – fremadrettet bliver det til almindelig vand fra hanen for at spare.

Hvad der bliver det næste ved jeg ikke – men det bliver sikkert ikke billigere…

Vi er en masse frivillige, der på forskellig vis yder en indsats for de ældre på plejecentrene – dog uden vi på nogen måde får påskønnelse eller tak fra kommunen… vi takker os selv og er glade for at kunne gøre en forskel.