Julen varer lige til ramadan
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Julen varer lige til påske. Nej, der er ikke sandt. For derimellem kommer fasten.
Sådan synger vi hver jul. I år kunne sangen også handle om ramadanen:
For derimellem kommer ramadanen.
Påske og ramadan falder nemlig sammen. Måske vi kan bruge anledningen af sammenfaldet mellem ramadan og påske til at lære om hinandens fastetraditioner og dele vores erfaringer med hinanden?
Alle ved, at muslimer faster under ramadanen fra solopgang til solnedgang. Det er måske mindre kendt og i hvert fald mindre udbredt her i Danmark, at kristne, som traditionen ellers byder det, faster i 40 dage op til påsken.
Jeg er som almindelig dansker ikke opflasket med at faste, men har i de seneste år forsøgt at eksperimentere med det. Fasten er for mig blevet til en årlig tilbagevendende periode, hvor jeg tænker lidt mere over mit liv, mens jeg afstår fra noget, som jeg er blevet meget glad for, måske endda afhængig af, måske en luksus, jeg tager for givet. Jeg har afstået fra sociale medier, afholdt mig fra at drikke alkohol, spise kød eller slik og søde sager.
En stor fordel ved fasten er, at den er en fælles, årlig tradition og ikke noget man gør, fordi man står i nogen særlig situation. Den handler om de menneskelige grundvilkår: Liv og død. Jeg har fået livet givet, og jeg har fået så mange ting givet. Jeg skal miste det hele en dag. Hvad bruger jeg det til, mens jeg er her? Hvad stiller jeg op med alle de goder, jeg har, når jeg ved, at der er mennesker, som har det rigtig svært?
For både kristne og muslimer er fasten noget man gør sammen
For både kristne og muslimer er fasten noget man gør sammen, men det ses tydeligst hos nogle af de kristne, der er kommet til Danmark fra andre lande, og hos muslimer. Hver aften sidder muslimer rundt om bordet og nyder en overflod af lækker mad sammen. Man gør det en hel måned, mens forventningerne til den store Eid-fest bygges op, så det hele kan slutte af med en stor fest.
I kristendommen er der mange forskellige traditioner. Nogle steder brydes fasten hver søndag, inden det kulminerer med den store fest påskesøndag. Stadig den dag i dag er påskefrokosten, hvor hele familien samles, en stærk og levende tradition for mange danskere, selvom fasten er gået i glemmebogen.
Måske de tilflyttede kristne og muslimer kan være med til at minde os om værdien ved også at faste sammen? I år, hvor påske og ramadan falder sammen, er det da oplagt at vi deler denne erfaring med hinanden.