Der må for alt i verden ikke gå sogneråd eller 'lufthavn' i vores kulturpolitik
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Svar på Jan Fischers læserbrev af 3. april 2023:
»Kære Jan Fischer
Jeg forstår den kærlighed, du nærer til Hornslet, og jeg forstår udmærket dit spørgsmål. Du har gode motiver og de allerbedste intentioner. Ingen tvivl om det! Og hvor ville det da også have været fantastisk, hvis Aprilfestival 2023 kunne have lagt vejen forbi Hornslet også.
Jeg er lægmand i teaterfestivalplanlægningskunst, så jeg har hængt min hat på arrangørens og forvaltningens skuldre, og lader trygt dem træffe de praktiske foranstaltninger. Den status som blev afrapporteret på det seneste møde i kultur- fritids- og landdistriktsudvalget, 15. marts, hvor også Socialdemokratiet var kyndigt repræsenteret, fik mig heller ikke til at rynke øjenbrynene.
Jeg glæder mig simpelthen over, at det er lykkedes os at stable Aprilfestival 2023 på benene igen. Og jeg kan love, at jeg er helt objektiv i forhold til vores valg. Jeg bor i Thorsager, og jeg har ingen børn.
Ligeledes er jeg meget enig i, at der skal være kunst og kultur i hele kommunen, inklusive landdistrikterne som vi jo også er udvalg for. Det betyder også meget for borgerne i disse områder, at der skabes noget værdifuldt, og at der vises livstegn. Så her har vi også en væsentlig opgave.
Når jeg siger, at vi ikke kan tilbyde alting alle steder, er det ikke tænkt som en begrænsning – Tværtimod! Vi kan tænke kunst og kultur, som vi også tænker idræt. Der skal være plads til både bredde og elite. Hvis vi forsøger at afmåle og uddele kultur efter en målestok, så får vi svært ved at få plads, eller råd, til eliten. I denne sammenhæng, kan man godt tænke Aprilfestival som et eliteprojekt. Det er børne- ungekultur på et højt og meget omfangsrigt plan, men det koster også mange penge.
Prisen for Syddjurs Kommune er den samme som for Københavns Kommune. Derfor må vi samle nogle aktiviteter, mens andre aktiviteter er nemmere at dele ud. Skal vi så samle det hele på samme sted? Nej, selvfølgelig skal vi ikke det. Ligesom de forskellige idrætsforeninger har forskellige niveauer, i diverse sportsgrene, som udøverne må flytte sig efter, ja så mener jeg også, at vi kan flytte os efter vores forskellige kulturtilbud.
Der må for alt i verden ikke gå sogneråd eller ”lufthavn” i vores kulturpolitik. Vi skal blive bedre til at tale vores kvaliteter op, og opfordre hinanden til at benytte de tilbud vi har. Samtidig skal vi støtte og forstærke de initiativer som spirer. Positive synergier har det med at forstærke hinanden.
Derfor, Jan, syntes jeg, at vi skal fokusere vores kræfter på at styrke kunst- og kulturområdet – Både i tale og gerning, men også økonomisk. Både i Hornslet og i resten af kommunen. I Det Konservative Folkeparti er der ingen slinger i valsen, det tør jeg godt love, og jeg ser inderligt frem til at få styrket samarbejdet på kulturområdet.«