Nej tak til kaffe, men her har du et forslag Ole Sønderskov Hansen - vis format og sæt i gang
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Svar til Ole Sønderskov Hansen.
Tak for din venlige invitation men, nej tak. Det her skal ikke være en diskussion mellem en klimaaktivist og en politiker. Jeg håber stadig, at alle mulige mennesker vil give deres besyv med i denne diskussion. Den handler om deres fremtid og det er faktisk den, vi diskuterer.
Jeg forstår udmærket dine argumenter for et kulturhus, og jeg kan også selv tale godt og længe om dem, men det forandrer ikke, at de skader klimaet voldsomt, ligesom alt andet byggeri gør det. Jeg kender ikke projektet overhovedet, men jeg kan give dets arkitekt nogle tal, så CO2-udledningen kan beregnes tilnærmelsesvist. Mit gæt er, at byggeriet vil udlede 100.000 tons CO2, men så skulle det også bygges ’klimavenligt’.
I marts i år huserede verdens mest voldsomme orkan nogen sinde. Den var i gang i 37 dage, og den rejste som fra Oslo til Rom og tilbage igen. Den havde lige så meget energi i sig som alle orkaner i den amerikanske orkansæson tilsammen og den knuste alt på sin vej og skabte høsttab, ødelagt infrastruktur og oversvømmelser. Nu var det heldigvis ’nede hos negrene’, så vi behøver ikke at tage hensyn til det.
Kan du ikke se det, Ole Sønderskov Hansen? Det er ikke VORES CO2, vi kan bruge til at øge trivslen med. Vi har for længst brugt vores egen andel og vi kan ikke bare bruge løs. Tankegangen minder i uhyggelig grad om slavetiden.
»Vi smutter lige til Afrika og nupper noget arbejdskraft, for vi har nogle behov, vi skal have dækket.«
Helt ærligt, så kan jeg hverken se en god moral eller nogen form for ansvarlighed i dit svar.
Lad os i stedet forsøge at stoppe eller i det mindste bremse vores overforbrug. Det ødelægger liv, dræber dyrearter og tvinger folk på flugt.
Her er et forslag: jeg (og alle andre, der kan) leverer tal for CO2-udledning af alt muligt. Kommunen laver en side, hvor hver af kommunens borgere derefter kan skrive ind, hvor meget CO2 en omlægning af deres vaner, har sparet miljøet for.
Man skal kunne logge sig ind i sit eget regnskab når som helst, og den samlede mængde sparet CO2 skal kunne aflæses af en hver tilmeldt. Det skal selvfølgelig også være muligt at kunne holde øje med, om nogen har atypiske besparelser. De fleste skulle faktisk kunne spare 10 kilo CO2 om dagen uden de store problemer og gør 30.000 af kommunens borgere det, vil det spare miljøet for over 100.000 tons om året.
Giver man så 3/4 tilbage til fælles aktiviteter, har man sparet et kulturhus på 100.000 tons CO2 op på under 15 måneder. Det vil sige, at det kan bygges næsten uden forsinkelser.
Den løsning ville rumme mange fordele. Hornslet får sit kulturhus. Kommunens borgere står sammen om det og bidrager til det det. Vi får vænnet os til at holde igen på vores udledninger, og vi stjæler ikke vores CO2 og forårsager derfor heller ikke ulykker, vi venter simpelthen med at bruge den nødvendige CO2, indtil den er betalt.
Se, det er et helt konkret, gennemførligt forslag. Ingen hensigtserklæringer, ingen alvorsord om klimaets tilstand, ingen politiske holdninger. Der er KUN borgersammenhold, fornuft og ansvarlighed i det.
Kontakt arkitekten og få den bedst tænkelige beregning af CO2-udledningen af materialeforbruget og læg så 800 kilo CO2-udledninger til per kvadratmeter byggeri til selve byggeprocessen.
Imens arkitekten arbejder med det, får du fat i nogle af kommunens dygtige medarbejdere og får dem til at stille en side op, hvor vi alle, med kodeord og CPR-nummer har adgang til vores egne data og hvor vi alle hele tiden kan se, hvor langt vi er kommet, før byggeriet kan gå i gang, men lad nu være med at tage forskud på glæderne. Hvert eneste gram CO2 i atmosfæren skader os alle sammen. Intet må bruges, før det er tjent. Når kulturhuset så er betalt, kan vi tage fat på at spare op i puljen til de næste, ønskede byggerier.
Nu er det op til dig, Ole. Jo før, du får sat det her i gang, jo før får Hornslet det eftertragtede kulturhus.«