Fortsæt til indhold

Man skal kunne gå trygt på arbejde i den kommune, hvor jeg er Borgmester

Debat
Michael Stegger Jensen (A)Borgmester i Syddjurs Kommune:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

“Kære Christoffer (Pedersen, gruppeformand hos Venstre i Syddjurs Byråd, red). og alle andre med interesse i Molslabratoriet.

Tak for din henvendelse via Adresseavisen, som jeg her vil svare på.

Allerførst er det vigtigt for mig at understrege at jeg er gået ind i denne sag, på baggrund af borgere der skændes, at der fremsættes trusler, samt at det foregår i Syddjurs Kommune. Den polarisering der er i debatten er ikke køn, og det tror jeg ikke der er nogle borgere i Syddjurs, der synes man bare kan lade ske uden at nogle agerer på det.

Det er for mig vigtigt at alle taler ordenligt til hinanden, og at man kan gå trygt på arbejde i den kommune, hvor jeg er Borgmester.

I dit læserbrev sammenligner du Molslabratoriet med de kommende Naturnationalparker. Den konklusion er jeg uenig i, hvilket blev understreget ved besøget af af Molslabratoriet onsdag (På Byrådets temamøde, red.).

Molslabratoriet er et forskningsprojekt styret af Naturhistorisk Museum, der er en selvejende institution. (I 1941 fik museet af fru Ellen Dahl, søster til Karen Blixen, doneret gården Nedre Strandkær med husmandssted og ca. 150 ha i Mols Bjerge. Gården blev indrettet til forsknings- og kursuscentret Molslaboratoriet, red.)

Det er for mig vigtigt at alle taler ordenligt til hinanden, og at man kan gå trygt på arbejde i den kommune, hvor jeg er Borgmester.

Naturnationalparkerne adskiller sig på flere punkter fra Molslaboratoriet (Etableringen af Rewilding Mols blev ved starten i 2016 støttet med 1,2 millioner kroner af Den Danske Naturfond. Projektet modtager ingen offentlig støtte og finansieres af den ordinære drift, brugerbetaling og frivillige bidrag, red.). blandt andet ved at det er på Statens arealer, og ved at de er politisk besluttet på Christiansborg. Til forskel fra forskningsprojektet vides det heller ikke på forhånd, hvilke dyr der skal udsættes.

Samtidig er dyrevelfærd nævnt i regeringsgrundlaget, samt at der skal være en god lokal dialog. Det står i det regeringsgrundlag, hvor også Venstre deltager, så jeg går som udgangspunkt ud fra Venstre i Syddjurs bakker op om det? Vi får en stor opgave sammen med at sikre vi lokalt får en stemme i processen. Det håber jeg vi kan arbejde for i fællesskab.

I forhold til spørgsmålene sidst i dit læserbrev er her et samlet svar:

Jeg har på intet tidspunkt omtalt mig selv som mægler, men har blot stillet mig til rådighed for at samle i god og ordentlig tone.

Hvilke parter i sagen der skal høres er svært at sige, for som Kirstine Bille nævnte i Adresseavisen i forrige uge, er det svært at lave en samlet betegnelse på en modstander. Men jeg mener som borgmester, at en modstander skal klæde Byrådet på, så vi kan bidrage i en konstruktiv og ordentlig tone, og prøve at bidrage til en god dialog om emnet.

Jeg blev på mødet blandt gruppeformænd onsdag aften bedt om at komme med et forslag til at invitere en modstander. Det var der ikke enighed om hvem, og derfor tager jeg selv initiativ til et møde, hvor alle fra Byrådet kan være medarrangør og deltage.

Jeg har bevidst ikke sat tidshorisont på processen, for det vil tage lang tid at nå i mål. Målet for mig er, at folk kan sidde sammen og føre en dialog, hvor man godt nok er uenige, men gør det i en god og ordentlig tone. Og meget gerne uden min tilstedeværelse.

Alt dette er som sådan ikke nyt, det er hvad jeg har sagt og skrevet flere gange. Men jeg anderkender det ikke har været samlet i et læserbrev, så tak for at gøre opmærksom på det.

For mig som borgmester er det vigtigt at bidrage til en god og ordentlig dialog i Syddjurs Kommune, det er min stil, og det bliver det ved med at være.

Husk i øvrigt min telefon altid er åben, hvis du har noget på hjerte, du mener vi skal tale om.«