Kære borgmester - vi er ved at være trætte af din manen til besindighed
Læs borgmester Michael Stegger Jensens svar i bunden af debatindlægget:
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Kære borgmester Michael Stegger Jensen
Tak for dit svar til mig, hvor du blankt afviser, at du har udtalt, at du ville mægle i debatten mellem Molslaboratoriet og dets kritikere.
Dette kom noget bag på mig. Derfor fandt jeg frem til TV2 Østjyllands nyhedsudsendelse fra d. 4. maj, hvor der i introduktionen står: Borgmester i Syddjurs vil mægle i debat om Naturnationalparker.
Og i selve udsendelsen siger du: »Hvis jeg på nogen måde kan være mægler i det her, så vil jeg gerne gøre det,« – ordret citeret.
Du har åbenbart glemt, at du sagde dette for åben skærm.
Men for os som engagerede borgere gav det anledning til en slags forhåbning om, at vores bekymring for dyrevelfærden på Molslaboratoriet og for den 40 km planlagte indhegning af hele Mols Bjerge med indhegnede husdyr – blev hørt og taget til efterretning.
Det kniber nemlig med saglighed og ordentlighed i den diskussion, der pågår. Jeg har tidligere nævnt, at der givetvis er en rå debattone på begge sider af de to fronter. Men din påstand om, at Molslab´s medarbejdere bliver truet og chikaneret, savner bare et minimum af dokumentation.
Og når du ensidigt inviterer Bo Skaarup, der er chefen på Molslab, til at fortælle Byrådet om SIT syn på situationen, så ligner det mest af alt, at du har favoriseret den ene side i konflikten. (Jeg ER klar over, at du nu (alt for sent) har reageret på kritikken og indbudt vores stedlige, dygtige dyrlæge til åbentmøde med Byrådet.)
Du har fra det øjeblik, hvor du tilbød dig som mægler, fået tilbud om, at andre, der repræsenterer modstanden, ville stille op som modpart til Bo Skårup.
Nu har du jo - på trods af dit udsagn i TV2 Østjyllands nyheder - flere gange benægtet, at du ønsker at agere mægler. Men så er vi en del borgere, der til gengæld gerne vil vide, hvordan du som borgmester egentlig ser på de voldsomme ændringer, der er sket og særligt ER undervejs. Og som er rigtig trætte af sloganet: Jeg maner til besindighed, mens vi andre kan se ”toget” køre - med tophastighed - lige bag dig.
Lige om lidt er det for sent, og borgmesteren i Syddjurs har manet til besindighed!
Midt i vores kommune har vi et af Danmarks smukkeste og mest attraktive naturområder, som tiltrækker tilflyttere fra hele landet samt tusindvis af turister.
Tør vi overlade denne rigdom til en håndfuld rewildingbiologer?
Eller vil vi også tage alvorligt, at mange andre biologer vurderer, at denne model i virkeligheden skader mere end den gavner. Skal vi forsøge at stoppe toget eller skal vi bare lade os kaste under det?
Du gør opmærksom på, at beslutningen herom i virkeligheden vil blive taget andre steder.
Men, hov! Det er jo i vores kommune, alt dette foregår, og der er rigtig meget på spil for os alle. Andre borgmestre i landet kæmper med næb og kløer for deres borgere – og mod dette.
Du er vores borgmester. Vil du afsløre, hvor du står og hvad du tænker om disse alvorlige emner?
Det synes jeg, vi som borgere har krav på at få at vide.«
Borgmester Michael Stegger Jensen (A) svarer:
»Kære Annette Klit
Du har helt ret i, at man skal vælge sine ord med omhu. Du har også ret i, at jeg anvendte ordet mægle indledningsvist, da jeg gik ind i dialogen om Molslaboratoriet. For mig har det vigtigste været dialogen og ikke hvordan min rolle bliver betegnet.
Jeg har efterfølgende været meget opmærksom på ikke at bruge ordet mægling, da det let kan misforstås. Min hensigt har dog været den samme hele tiden: At opfordre alle til en ordentlig tone i debatten og undgå konflikter ved Molslaboratoriets arealer af hensyn til alle involverede og for debatten generelt.
En del af mit ønske har været at gøre Byrådet klogere på begge sider af debatten vedrørende Molslaboratoriet. Derfor har jeg både inviteret Molslaboratoriet og en kendt kritiker af rewilding på besøg. Det har hele tiden været min plan, at Byrådet skulle høre begge sider.
Det er vigtigt for mig at understrege, at Molslaboratoriets videnskabelige forsøg med rewilding ikke er det samme som den naturforvaltning, der vil være i de kommende naturnationalparker. Jeg er tilhænger af naturnationalparkerne og har opfordret til en grundig lokal involvering, men meget afhænger naturligvis af den konkrete udformning, og den er ikke på plads endnu. Her er det meget væsentligt, at alle lokale vinkler og hensyn bringes frem til de nationale myndigheder og beslutningstagere.
Kontakt mig endelig, hvis du ønsker yderligere dialog – min telefon og indbakke er åben, det håber jeg du vil benytte fremadrettet.
Venlig hilsen
Michael Stegger Jensen
Borgmester«