Ebeltoft har det ligesom kalvehaler som vokser nedad. De er gode til at holde fluerne væk
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Man har på det seneste efterlyst forslag til forbedring af Syddjurs Kommunes økonomi. Jeg skrev for ca. 3 år siden en klumme i Rosenholmeren, der var pensionistavis for den tidligere Rosenholm Kommune.
Rosenholmeren er desværre netop stoppet med sin udgivelse, da der ikke var frivillige med indsigt i bladdrift til at fortsætte avisen, der ellers udkom kvartalsvis.
Men de fleste forslag er evig gyldige. Derfor tillader jeg mig at bringe klummen ud til en større forsamling, nemlig alle kommunens borgere.
Hvorfor er kommunens økonomi så forholdsvis dårlig?
I forbindelse med kommunesammenlægningen var Rosenholm den eneste af de fire kommuner, der mødte op med penge på bogen. Midtdjurs havde som Rosenholm en beskeden tilgang til økonomi, hvorimod både Rønde og specielt Ebeltoft løb fra regningen ved kommunesammenlægningen.
Det var der ellers ingen grund til, for i tiden op til sammenlægningen, da konjunkturerne var gode, så både Rønde og Ebeltoft har snydt på vægten i stedet for at bidrage til festen.
Siden har begge kommuneområder krævet ind med arme og ben. Rønde med cykelstier og Ebeltoft med en kondemneringsmoden maltfabrik. Begge ting skulle betales af de øvrige borgere.
I begge tilfælde er det et mangel på anstændighed. Først løbe fra regningen og dernæst bede de øvrige borgere lægge skulder til. De første borgmestre har haft mulighed for at rette op på problemet, men økonomi har tilsyneladende ikke hørt til deres spidskompetencer.
Byrådssalen minder mere om en togkopi med to rækker med en midtergang. Det er nok en af grundene til at dialogen til tider er dårlig
Dernæst vil jeg lige give billede af byernes størrelse.
Ebeltoft har ifølge. Danmarks statistik 7204 indbyggere, og derfor umiddelbart Syddjurs Kommunes største by. Det, der er opgivet til Danmarks Statistik, det er postnummer 8400 og ikke bysamfundet Ebeltoft.
Fra de 7204 skal nemlig fratrækkes Egsmark på 899 og Dråby på 533. I alt 1432, således at bysamfundet Ebeltoft er på 5772 borgere.
Hornslet er større, nemlig på 6171. Tallene fra Egsmark og Dråby er fra 2006, og derfor formentlig højere i dag.
Hornslet vokser i år nok med 2-300 nye borgere, hvorimod Ebeltoft har det ligesom kalvehaler, der som bekendt vokser nedad, men efter sigende er gode til at holde fluerne væk.
Sådan en udvikling har der været i Ebeltoft de senere år.
Rådhus hedder på engelsk City Hall, men der er ikke meget City Hall over rådhuset i Ebeltoft, der ligger på en vindomsust mark på vej til Øer og færgehavnen.
Byrådssalen minder mere om en togkopi med to rækker med en midtergang. Det er nok en af grundene til at dialogen til tider er dårlig.«