Fortsæt til indhold

Vil politikerne virkelig rive tæppet væk under Skovly og efterlade en tom scene?

Debat
Gitte Schoppe, Nøruplund Tværvej 1, Ebeltoft:Mor til en glad pige på Skovly:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»At fjerne dyrehold og brændeværkstedet på Skovly vil være som at tage musikken ud af en koncert

I en koncert har hvert eneste instrument sin plads og vigtighed i musikken, præcis sådan er det også på Skovly. Lad mig fortælle lidt om hvad I kan opleve, hvis I tager jeg tid til at besøge Skovly og være en del af aktiviteterne her.

Du er betydningsfuld, selv i en kørestol eller som blind.

Jeg har fuld forståelse for at vi i Syddjurs Kommune skal sparre, men at tage fra dem der har mindst og dem der på ingen måde kan tale deres egen sag eller råbe op, det gør mig flov på min kommunes vegne.

På Skovly har hver en borger et arbejde at passe. Nogen et meget lille stykke arbejde, andre et større, men alle har en opgave. Kan du holde et tov og trække en hest, selv om du sidder i kørestol, ja så bliver det dit arbejde. Kan du strile en hest, selv om du er blind, ja så har du også et arbejde. Sådan er alle de forskellige opgaver omkring det at passe dyr og ordne træ delt ud. Alle har et arbejde at stå op til og møde ind til hver dag. Alle har et ansvar og er betydningsfulde. At have et arbejde, som giver mening er med til at højne livskvaliteten. En livskvalitet, som for disse borgere, i forvejen er meget indskrænket. De borgere I finder her, kan ikke bare gå et andet sted hen og finde sig et nyt arbejde, som du og jeg. Så hvad gør de, hvis I lukker denne aktivitet?

Du er en del af fællesskabet og din indsats gør en forskel.

På Skovly er hver en borger en del af et større fællesskab. Uanset om du er 19 eller 49 år, uanset om du fungere som en på 7 eller 17 år, uanset om du sidder i kørestol eller er fysisk mobil, ja så er du en del af holdet. Et hold, hvor alle hygger sig med hinanden og giver plads til hinanden, trods div. udfordringer. Et hold, hvor der bliver lagt mærke til hvis du mangeler, er syg eller ikke dukker op en dag. Hvor går dissse borgere hen og føler sig set og hørt, hvis ikke på Skovly?

Tag jer tid til et besøg på Skovly, sæt jer på hesterampen og slå antennerne ud. Der vil ikke gå længe før smil vil komme frem på jeres læber. I vil se hvordan alle hjælper hinanden, ja faktisk kan man blive helt rørt over dette. De har hver i sær deres udfordringer, men på trods af dette hjælper de hinanden op på hesten, trækker hinanden, finder en hjelm til hinanden osv. I vil høre en summen af snak med og uden tydelig sprog. En humor og masser af grin, for der er altid noget af grine af og nogen at grine med i denne flok. Og så vil I opleve en stolthed hos hver en borger over at få lov til at hjælpe til, være en del af noget vigtigt og endnu større stolthed over at mestre en opgave og få ros for dette. Hvor ellers får disse borgere sådan en oplevelser at værdighed?

Vælger I at fjerne dyrehold og brændeværksted på Skovly og tage musikken ud af koncerten, hvad er så tilbage - en tom scene!

En tom scene som skal fyldes ud med noget andet, men hvad? Perleplader og fjernsyn måske. Det skal jo helst ikke koste noget og jo da helt sikkert koste væsentlig mindre end det nuværende tilbud, for ellers giver det jo ikke mening af skære det væk. Så hvilken musik forestiller I jer der skal spille på den scene frem over?

Som borger i Syddjurs Kommune og mor til en borger på Skovly, forstår jeg simpelthen ikke jeres prioriteringer. I forslår her at sparre et aktivitetstilbud værk fra de borgere der har allermindst i forvejen. Dem med de færreste muligheder, dem der ikke bare går et andet sted hen, dem der ikke bare får et nyt arbejde eller finder ind i et nyt fællesskab. Det er her I vælger at ville skærer i budgettet, men det er jo også det nemmeste, for her råber ingen op. Jeg håber det vil blive med en rigtig grim smag i munden, at I drikker jeres næste kop kaffe på et af de mange flotte kulturtilbud vi har i denne kommune. Tilbud hvor kommunen har lagt mange penge på bordet. Når I sidder der og nyder kunsten og musikken, håber jeg at jeres tanke går til de borgere fra Skovly som ikke længere spiller med i orkestret, hvis I vælger at fjerne dette tilbud.

Jeg har fuld forståelse for at vi i Syddjurs Kommune skal sparre, men at tage fra dem der har mindst og dem der på ingen måde kan tale deres egen sag eller råbe op, det gør mig flov på min kommunes vegne. Hvor fattigt et liv vil vi tilbyde dem der i forvejen ikke har meget?«

Note: Ovesnstående er et af flere af forslag til besparelser på socialområdet, som et politisk flertal minus Enhedslisten har besluttet at sende i høring med henblik på at hjemtage en besparelse allerede i 2023.

Det er altså ikke besluttet endnu politisk, at det forslag, som læserbrevet henviser til, skal effektueres.