Det rent og skært nødvendige
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Sommeren går på hæld nu, en tid der kalder på eftertanke.
Om sommeren er alt lidt lettere, synes jeg. Det er ikke nødvendigvis på grund af ferien. Min familie og jeg har sjældent de store planer, vi går ture, vi besøger familien, vi får besøg i præstegården. Sommeren er heldigvis længere end mine tre ugers sammenhængende ferie.
Fælles for sommerens oplevelser er, at jeg kan blive overrasket over, hvor lidt vi har brug for for at have gode dage sammen. Hvor lidt vi har brug for at tage med os. Hvor enkelt livet er, hvis man kun skal én ting om dagen. Hvor roligt livet er, når familiens planer retter sig mere mod hinanden og mindre mod arbejde, skoler, aktiviteter og forpligtelser udenfor hjemmet. Hvor nemt det er at få plads til mange flere mennesker i vores præstegård.
Det sætter tanker i gang. Hvad er egentlig det vigtige i vores liv og vores hverdag? Hvad er det rent og skært nødvendige?
Livet er så meget mere end hverdagens mange opgaver, livet er så meget mere end de byrder vi lægger på hinandens og vores egne skuldre.
Det er som om, vi har brug for mindre, når dagene er enklere. Vi har brug for mad, for tag over hovedet, for fællesskab. Dagene må gerne ligne hinanden.
Vi kommer på afstand af den hverdag, der ofte føles presset. Hverdagens mange forskellige gøremål, fordelt mellem fem mennesker, men også flettet sammen på kryds og tværs. Hverdagen i vores familie kræver planlægning og tilpasninger i det uendelige. Der er altid logistiske udfordringer, svingende overskud, og nye opgaver der kommer ind fra siden og truer med at vælte læsset.
Sommeren er enklere, der er en frihed i sommeren.
Sådan har jeg ikke altid tænkt. Det går helt åbenlyst ikke op, at mine børn har flere ugers sammenhængende sommerferie, end hvad jeg har af ferieuger på et år. Så hvis man forestiller sig sommerens frihed som mulighed for at vælge frit og ikke være bundet af pligter og ansvar, så bliver man skuffet.
Men der er en frihed i sommerens enkelthed, i de lange lyse dage, i at mange aktiviteter holder pause. Sommeren kræver ikke så meget planlægning, der er mere plads til at være og nyde. Dagene er længere og enklere.
Der bliver tid til at sidde i solen, alene eller sammen med andre, til at bade, til at opleve naturen, til at plukke blomster og bær, til at bage pandekager og spise is, til at føle taknemmelighed.
Til at gøre én ting ad gangen. For mig føles det som frihed.
Hvad er det rent og skært nødvendige? Det vi har brug for, ikke bare for at holde os i live, men for at leve livet? Vi har brug for det fundamentale, for mad, vand, kærlighed, et sted at være.
Men vi har også brug for tid, sammenhæng og mening. Sammenhæng og mening giver os ro, så livet får plads til at være mere end dage der går, og opgaver der skal løses.
Det er muligt at leve en anden form for liv, end hverdagens hektiske jag for at nå arbejde, møder, familie og forpligtelser. Et enklere liv, et roligere liv, et liv med en anden form for mening og sammenhæng.
Livet er så meget mere end hverdagens mange opgaver, livet er så meget mere, end de byrder vi lægger på hinandens og vores egne skuldre. Vores liv er en gave, lige så meget som det er en opgave, og vi skal leve det fuldt ud og dele det med hinanden.
Sommeren er på hæld, men vi kan alle bringe lidt af sommerens enkelthed med ind i de dage, der kommer. Vi kan give hinanden enkelhed, vi kan give os selv tid til at gøre én ting ad gangen.