Fortsæt til indhold

Svar til borgmesteren – væsentlige fortællinger i Favrskovs muld

»Jeg håber virkelig ikke, at min borgmester mener, at han ikke selv ser noget formål med at undersøge de fortidsminder, der stadig gemmer sig i Favrskovs muld.«

Debat
Pia Larsen, Bavnehøjvej 23b, Hadbjerg, 8370 HadstenEtnograf og frivillig på Hadsten Lokalarkiv

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Når det kommer til den økonomisk forpligtelse til at dække arkæologiske forundersøgelser og udgravning – som lige nu påhviler den enkelte grundejer – så er det et stort og kompliceret spørgsmål, som jeg mener, det er vigtigt at få en debat om.

Netop dette prikker borgmester Lars Storgaard til i Lokalavisens forsideartikel i sidste uge. Den tone han anlægger, med udtalelser som “ærgerlige penge, vi ikke får en pind ud af”, og “vi skal betale, for at andre kan rende rundt med en ske og en kost og finde sten…”, den tone er jeg ked af.

Er det virkelig sådan, Lars Storgaard ønsker at tale om tingene i det offentlige rum? Er det den måde, han ønsker at vise respekt for forskellige erhverv og interesser hos borgerne?

Artiklen gør mig endvidere i tvivl om, hvem er det “vi”, borgmesteren taler om? Er det ”vi” som i Favrskov Kommune, der lige nu har en del større udgifter i forbindelse med blandt andet udgravninger i Hammel Syd og ved Ginneruplund, Hadsten? Eller “vi” som den private grundejer, der bliver bremset i forbindelse med udstykninger af egen jord?

Borgmesteren nævner, at det er træls for begge aktører, men jeg mener ikke, det er helt ligegyldigt hvem og hvad, vi taler om. Lad os i stedet for tale om, hvilke ansvar, der måtte påhvile de forskellige aktører undervejs i en byggemodningsproces.

Vækst er godt, og udvikling af vores byer er vigtigt, det er jeg med på. I mine øjne er der dog et aspekt af væksten, der ofte står tilbage og er usagt, nemlig at vækst forpligter. Ligesom Favrskov Kommune og dens borgere selvfølgelig har forpligtelser over for den natur, vi omgiver os med, så har enhver aktør samtidigt en forpligtelse til at give en vis plads til undersøgelse og formidling af de livsformer, vores foregående generationer har haft.

Vel skal vi som grundejere udøve en vis frihed til at forvalte jord og ejendom, som vi ønsker, og skabe større udbytte af den indsats, vi lægger i det, vi ejer. Men fælles for den danske befolkning er der et væsentligt formål med, at der med Museumsloven er tilrettelagt en række rammer for, at vores fælles kulturarv sikres. Og ja, jeg er en af “dem, der synes, at det har noget formål at gå og grave det her ud.”

Det tjener flere formål at undersøge fortiden arkæologisk og kulturelt. Og jeg håber virkelig ikke, at min borgmester mener, at han ikke selv ser noget formål med at undersøge de fortidsminder, der stadig gemmer sig i Favrskovs muld.

Jeg kunne have ønsket mig en langt mere konstruktiv måde at få taget hul på debatten om, hvordan udgravning og fund af forhistorisk materiale kan varetages, prioriteres og finansieres, således at det stadig beriger nulevende og fremtidige generationer i vores kommune.

Det være sig gennem skolernes undervisning, vores lokale kulturinstitutioner og især igennem den levende, fortalte historie, fx også via de lokale medier, som jeg oplever er virkelig gode til at prioritere det lokal- og forhistoriske stof. Den populistiske tone, Lars Storgaard fremfører med i artiklen, er simpelthen ikke en borgmesters hverv værdig.

Så hermed min opfordring – kom igen, Lars.

Jeg vil med glæde følge en debat om, hvordan byrådet bedst sikrer stadig vækst og udvikling af by og land, uden at det afskærer det kulturhistoriske ben, som er så vigtigt for, hvordan vi mennesker forstår os selv, hinanden og den måde, vi bygger og indretter os lokalt på Favrskovs jord.

Borgmesteren kan i bedste fald få netop en pind ud af det. En velbevaret egetræsbjælke med en ufattelig lang historie eller en fortælling om blandt andet de væsentlige fortidsminder i Haldum Grusgrav, som blev afdækket i 2021. Vidste du, at Favrskov er fuld af den slags fortællinger?

Lad os fortsætte med at grave dem op. Som borgmester kan du, Lars Storgaard, være med til at påvirke, hvor meget og hvilken form for vækst, vi har råd til, når vi samtidig overholder en vis forpligtelse til at belyse vores fælles kulturarv.