Fortsæt til indhold

Debat: Vi skal have skarpere kontrol med vores lokale virksomheder

Debat
Rene Rafn Nordvangen 4 8250 Egå

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære borgmester

Igen i år må de mest sårbare mennesker stå for skud i det evindelige spare katalog fra Aarhus kommune.

Jeg skriver til dig i dag for at udtrykke min bekymring for den manglende kontrol med virksomheder i vores region. En nylig undersøgelse har afsløret, at 65 pct. af 43 undersøgte virksomheder havde fejl i deres regnskaber. Dette er en bekymrende tendens, der kan have alvorlige konsekvenser for vores økonomi.

Jeg er især bekymret for, at de 43 virksomheder kun udgør 0,095 pct. af regionens samlede virksomheder. Det betyder, at der sandsynligvis er mange flere virksomheder, der har fejl i deres regnskaber. Disse fejl kan føre til, at virksomhederne går konkurs, og det kan betyde tabte arbejdspladser og skatteindtægter for vores region.

Jeg opfordrer dig til at tage skridt til at forbedre kontrollen med virksomheder i vores region. Du bør øge antallet af kontrolbesøg, og du bør også indføre strengere sanktioner for virksomheder, der bryder loven.

Jeg håber, at du vil tage min bekymring alvorligt og tage skridt til at forbedre kontrollen med virksomheder i vores region.

En enhed, der bekæmper social dumping, skulle have en række opgaver. Den skulle:

• Forebygge social dumping ved at informere virksomheder og lønmodtagere om deres rettigheder og pligter.
  • Undersøge og sanktionere virksomheder, der bryder loven om social dumping.
  • Samarbejde med andre myndigheder i Danmark og i EU om at bekæmpe social dumping.

En enhed, der bekæmper social dumping, ville være et vigtigt skridt på vejen mod at sikre lige konkurrencevilkår for alle virksomheder. Det ville også være et vigtigt skridt for at sikre, at lønmodtagere får en fair løn og gode arbejdsvilkår.

Jeg håber, at du vil støtte op om oprettelsen af en enhed, der bekæmper social dumping.