Laver Socialdemokraterne en Donald Trump?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Socialdemokraternes Daniel Buttenschøn står som afsenderen på læserbrevet med den muntre titel »Laver Christoffer Pedersen en Jacob Ellemann?.«
Og tak for opmærksomheden.
Så kære Daniel Buttenschøn. Tak for opmærksomheden omkring min person og omkring Venstre
Daniel Buttenschøn præsenterer sig som værende politisk næstformand for Socialdemokraterne i Syddjurs. Derfor kan det jo undre, at han ikke bruger sin spalteplads på at fortælle om sit partis politik i stedet for dette usaglige personangreb. Daniel Buttenschøn kommer med et langt indlæg fyldt med forkerte påstande og en motivfortolkning, som vel selv den bedste konspirationsteoretiker ikke kunne have formuleret bedre. Så man kunne jo næsten fristes til at spørge: Laver Socialdemokraterne en Donald Trump?
Men lad os da bare tage påstandene fra en ende af:
Daniel Buttenschøn skriver:
» I hvert fald ønsker Venstres gruppeformand ikke længere at stå i spidsen for kommunens sundheds- og ældreområde“.«
Sikke noget sludder. Jeg elsker at være formand for Sundheds- og ældreområdet, og har sammen med de fire andre medlemmer af udvalget sat nogle synlige dagsordener. Jeg har været særligt glad for, at vi i udvalget i de knap to år jeg har været formand, har været enige om retningen, og haft konsensus om stort set alle beslutninger på dagsordenen,.
Når vi gerne vil omkonstituere, så handler det om, at økonomiudvalget er kommunens økonomiske maskinrum. Og jeg finder det helt naturligt, at jeg som borgmesterkandidat prioriterer at tage plads i det udvalg. Jeg kommer stadig til at følge sundheds- og ældreområdet rigtigt tæt. Det er et område, som vi i Venstre prioriterer højt.
Daniel Buttenschøn skriver videre, at:
»Nu forlader han formandsposten på kommunens største velfærdsområde til fordel for den politisk set ligegyldige titel som viceborgmester, der vel mest af alt er et såkaldt ’ben’ i den kommunale konstituering - om end et kødfuldt et af slagsen med et betydeligt årligt vederlag.«
Daniel Buttenschøns antydning af, at omkonstitueringen skulle handle om vederlag er jo helt på månen. Hvis Daniel Buttenschøn havde været interesseret i at gøre sit forarbejde inden hans ubegrundede personangreb, så havde han ret hurtigt kunne finde frem til, at viceborgmesterposten medfører et betydeligt mindre vederlag end udvalgsformandsposten. Og at påstå at det skulle være en ligegyldig post må være et udtryk for manglende indsigt i den lokalpolitiske virkelighed.
Daniel Buttenschøn afslutter sit vrede indlæg med bemærkningen: »Venstre i Syddjurs ligner i hvert fald mere og mere en skygge af sig selv og dermed en skygge af Venstre på Christiansborg.«
Den må vist bare stå på Daniel Buttenschøns egen regning.
Så kære Daniel Buttenschøn. Tak for opmærksomheden omkring min person og omkring Venstre. Jeg håber da, at du som politisk næstformand for Socialdemokraterne i Syddjurs næste gang får lyst til at skrive et læserbrev om hvad Socialdemokraterne står for.«