Fortsæt til indhold

Svar til Helge Smith - Vi er ambitiøse og vi skal nå vores klimamål

Debat
Leif Lahn Jensen,gruppeformand for Socialdemokratiet, første næstformand i Folketinget, MF

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg er blevet stillet nogle spørgsmål omkring klimaloven og CO2 udledning af Helge, som jeg selvfølgelig gerne vil svare på. Jeg vil forsøge at svare så præcist, som jeg kan, med den forståelse, at vi jo nok ikke er 100 pct. enige i, hvad der virker bedst, og om der bliver gjort nok. Men jeg tror faktisk, vi er enige i målet.

Jeg vil dog godt starte med at sige, at jeg ikke anerkender præmissen om, at jeg og regeringen har sagt, at man bare skal forbruge og forbruge, og glemme alt om klimaet. Der er stadig få mennesker, som mener, at vi ikke har et problem omkring vores klima, men der er jeg slet ikke. Jeg forstår slet ikke, at man kan have det synspunkt, så her er jeg enig med Helge. Hvis vi ikke gør noget nu og gør noget hurtigt, så vil vi aflevere en langt ringere fremtid og en langt ringere jordklode til vores børn og børnebørn, og det kan vi ikke være bekendt.

Jeg anerkender, der er langt vej endnu, at vi slet ikke er i mål, men at sige at vi er utrolig uambitiøse er i hvert fald sammenlignet med alle andre lande nok at skyde lidt for langt.

Derfor er jeg også glad for, at vi er et af de få lande, der faktisk har turdet lave en klimalov, man kan forholde sig til, stille spørgsmål til og udfordre, som Helge forsøger. Samtidig er jeg også glad for, at vi er et af de lande i verden, som har de skrappeste mål og indtil nu gjort mest for at formindske CO2 udledningen. Jeg anerkender, der er langt vej endnu, at vi slet ikke er i mål, men at sige at vi er utrolig uambitiøse er i hvert fald sammenlignet med alle andre lande nok at skyde lidt for langt. Vi har sat det mål, at hvis vi kigger på, hvor meget vi reducerer udledningen af drivhusgasser fremover, vil vi sammenligne med det, vi gjorde i 1990. Her er vores mål, at vi reducerer det med 70 pct. i 2030, og vi skal være klimaneutrale i 2050.

Jeg er ikke i tvivl om, at vi når 2025 målet og tror stadig meget på, at vi kan nå de mål, vi har sat os både i 2030 og 2050, men jeg er heller ikke så naiv at tro, at det er nemt. Det kræver noget af os alle, af politikerne, virksomhederne og den helt almindelige forbruger.

Vi skal som politikere turde forvente noget af forbrugerne, altså ændringer i vores måde at leve på, og hele tiden tænke i genbrug og grøn energi. Vi skal som land turde investere i grøn energi sammen med virksomhederne, og vi skal altid turde tage de svære diskussioner som afgifter og hvad der nu er nødvendigt.

Jeg mener ikke, det er et spørgsmål, om vi når vores mål eller ej, for det skal vi, men et spørgsmål om vi vil være os selv bekendt, hvis vi ikke gør noget.