Kære Leif Lahn. Hvordan med klimakrisen? Hvor meget fylder den hos dig?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Kære Leif Lahn. Du glimrer ved dit fravær.
Egentlig sidder jeg og laver noget andet, men jeg kan ikke få ud af hovedet, at du ikke svarer på mine spørgsmål. De er vigtige og mon ikke adskillige af dine 6.000 stemmer her i kredsen gerne vil kende dine svar. Jeg har spurgt dig to gange, så dette er tredje gang.
Det er for længst gået op for folk, at den er rivende gal med klimaet, men alligevel hører vi ikke andet end, at vi bare skal ignorere det og forbruge og forbruge. Først kan du jo svare på, hvordan Klimaloven skal forstås. Her er paragraf 1. stk 1:
”§ 1. Formålet med denne lov er, at Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990, og at Danmark opnår at være et klimaneutralt samfund i senest 2050. med Parisaftalens målsætning om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader celsius for øje.”
Første halvdel af sætningen fører hen til et præcist tal, ” Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990,” Hvor mange tons CO2 er det i 2030 og hvad nu, hvis vores udledninger i mellemtiden er steget? Skal der så også fjernes 70% af dem og er det så de årlige udledninger i 2030 der regnes med?
Anden del af sætningen har ikke noget med første del at gøre: ” at Danmark opnår at være et klimaneutralt samfund i senest 2050” betyder, at Danmark ikke udleder CO2 i 2050. Sjovt nok har det ikke noget med solceller, atomkraftværker eller vindmøller at gøre. De betyder kun, at man kan skabe en større aktivitet i et CO2-neutralt samfund, men et CO2-frit samfund betyder stadig NUL udledninger om der så står 10.000 vindmøller eller ej. Sjovt nok tror folk, at CO2-fri energi er løsningen. Hvem har dog bildt dem det ind?
Hvis samfundet skal være CO2-frit, skal AL vores udledte CO2 øjeblikkelig uskadeliggøres og det kan kun ske ved at suge det ud af atmosfæren og få det sendt tilbage, hvor det kom fra, ned i undergrunden. Foreløbig er det kun blevet til et ret ynkeligt forsøg. De opreklamerede 40 millioner tons CO2 der skal sendes ned i jorden i løbet af 15 år, svarer kun til det Ålborg Portland udleder i samme periode. Oprigtigt talt virker det ikke som om I tager det her alvorligt.
Nå. Det sidste var bare nogle betragtninger. Det er tallene, der er de interessante.
Nu er jeg spændt på dine svar. Lad nu være med bare at lire den sædvanlige klimapropaganda af, den kan vi læse og høre alle vegne. Jeg er overbevist om, at vi er rigtig mange der meget gerne vil have nogle konkrete svar. De vil også give et klart indtryk af, hvor du selv står i klimakampen og det er da rart at vide. Der kommer jo flere valg.»
Debatindlægget er sendt til Leif Lahn med forslag om, at han besvarer læserens spørgsmål.