Sall Friplejehjem viser vejen med hjemmelavet mad
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg vil gerne ønske Sall Friplejehjem et stort tillykke med titlen som Midtjyllands bedste plejehjem. Hæderen er meget velfortjent. Det er Danske Seniorer, der står bag kåringen, og det er den hjemmelavede mad, som sikrer Sall sejren.
Jeg blev meget glad, da jeg læste forstander Gitte Kyndes citat i denne avis – for det indrammer på bedste vis, hvad det handler om på Sall Friplejehjem:
»Hjemmelavet mad, de ældre kender og værdsætter, er en af vores værdier. De får duften og kan være med til at skrælle en kartoffel eller æbler, og nogle hjælper med at bage småkager. Vi forsøger at inddrage beboerne i madlavning i det omfang, de kan,« siger Gitte Kynde.
Jeg er fuldstændig enig. Hjemmelavet mad er vejen frem, og der er så mange fordele forbundet med at lave maden på det enkelte plejehjem. Allerede i dag laves en del af maden på flere af kommunens plejehjem, men vi skal tage skridtet fuldt ud – det fortjener de ældre.
Jeg har lyttet mig til, at der er forskellige barrierer, der gør det svært for Favrskov at lave maden på det enkelte plejehjem, men helt ærligt - når det kan lade sig gøre i Sall og i andre kommuner, så bør vi også kunne finde en løsning på de kommunale plejehjem i Favrskov.
Vi har i hvert fald et stort problem, hvis vi har indrettet et system, der er så rigidt, at det spænder ben for snusfornuftige tiltag som hjemmelavet mad. Jeg håber, at Salls succesrige erfaringer med hjemmelavet mad kan være med til at overbevise byrådet om, at det er den vej, vi skal gå i Favrskov.