Debat: Hvad er dine forudsætninger, Jørn Juul Sørensen?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kommentar til Jørn Juul Sørensen’s debatindlæg: Jeg har læst dit indlæg i Grenaa Bladet, hvor du mener at trawlfiskeri skal forbydes. Jeg kunne godt tænke mig, at høre hvad dine forudsætninger for at udtale dig om dette er. Men du har vel din mening fra Danmarks Naturfredningsforening, der som udgangspunkt vil have forbudt alt trawlfiskeri?
Men lad mig lige give dig nogle facts. De sidste 30 år har der ikke været trawlet på Aalborg Bugt. Der findes ikke fisk i området, der strækker sig i en lige linje fra Hals til Læsø til Anholt og til Grenaa. Inden for det område har der ikke været trawlfisket i 30 år.
Siden 1985 er der lavet målinger i det område. Skrubbebestanden er faldet med mellem 40-60 procent, skarvbestanden er steget med 300 procent, og trawlfiskeriet er 0 procent. Ligesom den sydlige del af Kattegat i trawlfiskeriet.
Jeg har fisket i 50 år, og der har været mange bundvendinger, som blev rettet op på med mange efterårsstorme
Der er fem både i Grenaa, men 2000-3000 skarver, der sidder på alle molerne. I Aarhus er der 0 både og hundredvis af skarver på molerne. I Ebeltoft er der 1-2 både og på Samsø er der ingen både.
Så jeg kan til din orientering fortælle, at alt trawlfiskeri foregår efter hummere, som fiskes på blød/mudderbund på en 15-60 meters dybde i Kattegat. Ålegræs gror kun ud til otte meters dybde, så det kan jo ikke være trawlfiskeriets skyld, at det visner.
En anden ting er også, at de varmere somre med stille vejr giver iltsvind. Kan vi få nogle efterårs- og vinterstorme fra vest/nordvest i en 14 dages tid, vil det nok hjælpe på det hele. Det har altid hjulpet at få skiftet vandet ud med mere saltholdigt vand.
Så tænk dig lige om, inden du udtaler dig om noget, du ikke har forstand på. Jeg har fisket i 50 år, og der har været mange bundvendinger, som blev rettet op på med mange efterårsstorme. I forhold til det voksende antal skarver, så husk lige at én skarv spiser cirka 800-900 gram små fisk om dagen. Prøv lige at gange det op med alle de skarver, der er i hele det østjyske område. På molerne i Grenå ligger to tons lort fra skarver, det ender også i havet, når det regner. Så til dig og Danmarks Naturfredningsforening, synes jeg, at I lige skal stikke piben ind.