Hjemmepasning er et godt tilbud til forældrene
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I onsdags (1. november, red.) stemte et stort flertal i byrådet for at permanentgøre ordningen “Tilskud til pasning af eget barn”.
For mig er det en vigtig beslutning, vi har truffet, da vi nu ikke længere skal tage stilling til det år efter år. Fremadrettet skal vi i Børne- og Ungdomsudvalget føre politikkontrol på området, hvilket for mig er helt fint.
Hvorfor er det så en vigtig sag for Venstre? Jo, det er det, da vi herigennem sikrer flere muligheder for kommunens forældre. De får mulighed for at kunne gå længere tid hjemme med deres børn, inden de skal starte i institution. De får også mulighed for at skabe en anden hverdag for deres familie, end de ellers vil have haft mulighed for.
Det kan for nogle børn også være godt at blive hjemme hos mor og far lidt længere. Udover at familierne får denne mulighed, hjælper den også kommunen, da vi så kan “slippe” for at bygge endnu et dagtilbud.
Økonomisk er det heller ikke en udgift for kommunen, da vi ved lov højst må yde tilskud til 85 procent af prisen, som en dagtilbudsplads koster. Selvfølgelig betyder det, at dem, der passer eget barn, ikke selv er på arbejdsmarkedet. Det giver et tabt skattegrundlag, det er jeg klar over, men vi må bare ikke forglemme, at kommunen er til for borgerne, ikke omvendt.