Præst: »Kunstig intelligens er kommet bag på mig. Nu er det op på hesten«
Sognepræst i Ry, Dorthe Gudmund Larsen, har taget ChatGPT til sig, og finder håb i, at robotterne trods alt ikke kommer til at erstatte os mennesker lige med det første.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Det føles som om jeg kun lige har hørt om det nogle få gange. Og pludselig går det op for mig, at det kører deruda’ omkring os.
Tænker jeg på, hvordan pc, internet, mail, mobiltelefoner og smartphones, sms, mms, sociale medier, 2-faktorgodkendelser og meget mere er kommet ind i min hverdag, er det gået hurtigt. Der har været mange ting at sætte sig ind i, men jeg har ikke for alvor været i tvivl om, at jeg skulle følge med. I al fald på et gennemsnitligt niveau. Jeg er ret naturligt gledet med, - selvfølgelig med kritisk sans, men gledet med.
Men kunstig intelligens – i daglig tale AI – er kommet bag på mig. Så nu er det op på hesten og finde ud af hvordan og til hvad jeg skal bruge det. Denne klumme er et af de første forsøg, jeg gør mig. Eller i AI sprog: jeg har promptet min ChatGpt med stikordene: præst 200 ord tro eksistens. Her får I resultatet råt for usødet:
Tro og eksistens er emner, der har beskæftiget mennesker i århundreder. Som en præst fra Danmark er jeg dybt engageret i at udforske forholdet mellem tro og eksistens. Tro er ofte dybt personlig, idet den påvirker vores opfattelse af vores eksistens og formål. Det kan være religiøs tro, spirituel tro eller endda troen på menneskets potentiale. For nogle er tro en kilde til trøst og vejledning i livets udfordringer, mens det for andre kan være en kilde til tvivl og spørgsmål.
Der er ikke den nærhed og troværdighed i ordene, som jeg normalt sætter meget højt. Det er også en trøst for mig – så ingen kan sige, at mennesket bag tasterne er helt overflødigt.
Eksistens er selve fundamentet for vores væren. At eksistere betyder at være til stede i verden, og troen spiller en afgørende rolle i, hvordan vi navigerer i denne eksistens. Spørgsmål om meningen med livet, skabelsen og vores forhold til det guddommelige er alle aspekter af tro, der påvirker vores forståelse af eksistens.
At udforske disse temaer er en udfordrende opgave, men det er også berigende. Det giver mulighed for at søge efter dybere mening og forbinde sig med andre, der deler lignende overvejelser. Tro og eksistens er en uendelig rejse, der fortsætter med at forme vores liv og identitet på utallige måder.
Der er plads til forbedringer. Men der er da taget fat i noget, synes jeg. Hvis ikke dette var skrevet for at inddrage jer (de af jer, der er nybegyndere som jeg) i hvad kunstig intelligens umiddelbart leverer, ville jeg redigere meget i det. Der er ikke den nærhed og troværdighed i ordene, som jeg normalt sætter meget højt. Det er også en trøst for mig – så ingen kan sige, at mennesket bag tasterne er helt overflødigt. Og det skal også være en trøst til jer, for også AI eksperterne siger: Ingen robot kommer til at tage dit arbejde, men i fremtiden (i al fald de næste generationer) bliver det nok den, der forstår at bruge robotten, der får arbejdet.
Og nu burde jeg nok køre hele denne klumme igennem ChatGpt igen – for at finde eventuelle grammatiske fejl mv. – men det gør jeg ikke. Det kan I jo selv gøre...