Fortsæt til indhold

Mogens Hjort Jensen, er vi på vej mod et teknokrati i biogassagaen?

Debat
Peter NielsenSvineproducent, Østenfjeldvej 17, Nimtofte

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»2.Januar har Mogens Hjort Jensen formand for leverandørforeningen Djurs Biogas en artikel i Lokalavisen Norddjurs, hvor han giver udtryk for han synes ”det er en hån mod demokratiet, hvis en ansøgning, som kommunens embedsmænd kan godkende ikke kan få politikkernes opbakning”.

Som eksempel hvor politikerne går i panik og bare handler ud fra embedsværkets anbefaling kan nævnes minkskandalen.

Det håber jeg da ikke du mener Mogens Jensen. En sådan styreform, hvor embedsmændene bestemmer - et teknokrati - har vi da heldigvis ikke i Danmark endnu. Tænk hvad det kunne føre til, hvis vi gav embedsmændene den magt.

Som eksempel hvor politikerne går i panik og bare handler ud fra embedsværkets anbefaling kan nævnes minkskandalen. En mere lokal situation: I 2014 blev Nimtoftes borgere på et møde ang. det lokale fjernvarmeanlæg bildt ind at alle skulle kobles på fjernvarmeværket og herved miste deres frie ret til selv at vælge varmekilde. Denne besked blev også udtænkt af en embedsmand og støttet op af den daværende borgmester. Heldigvis var der dengang nogle snarrådige borgere, der fandt ud af at udmeldingen ikke var helt rigtig.

Her er nævnt to eksempler, hvor det kan gå galt når embedsmænd får for meget magt, der findes sikkert utallige andre eksempler.

Jeg tror nu vi skal være glade for at vores politikere kan træffe selvstændige beslutninger udenom embedsværkets anbefalinger, embedsmændene skal jo i bund og grund bare sørge for, at de politiske beslutninger er lovlige.

Jeg håber bestemt politikkerne træffer det rigtige valg ud fra deres egen overbevisning ang. biogasanlægget ved A 16 og ikke laver et gigantisk selvmål for Syddjurs Kommune ved at ofre Djurs Sommerland og de omkringliggende beboelser.«