»Sikke et misforhold mellem forstander og plejehjemschefen«
»Hvad laver plejehjemschefen ud over – åbenbart – at lytte til forstanderne,« spørger Ole Krabbe Olesen.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Heldigt, at de fleste forstandere behandler medarbejdere og de ældre beboere med respekt og omtanke. Nu mangler vi blot, at ledere, mellemledere og rådmand gør det samme.
Med sine udtalelser til Din Avis Aarhus 27. december 2023 slår plejehjemschefen Susan Johanne Pedersen fast, at klagen fra de pårørende til Styrelsen for Patientsikkerhed ikke har haft nogen indflydelse på, at der på Tranbjerg Plejehjem er sket en forstanderrokade.
I september 2023 foretog Styrelsen for Patientsikkerhed, efter at have modtaget klager over både omgangstonen og plejen på Tranbjerg Plejehjem, et uanmeldt tilsyn og udstedte på den baggrund den 24. november et påbud.
Pr. 31. december 2023 kom der et forstanderskifte på Tranbjerg Plejehjem.
Ifølge plejehjemschef Susan Johanne Pedersen skyldtes forstanderrokade ikke det påbud, som Tranbjerg Plejehjem fik i november.
Jeg troede, at opgaven for de mange nye mellemledere i Aarhus Kommune var at højne kvaliteten i ældreplejen, og at man kun ville have mellemledere, der kunne eksekvere det?Ole Krabbe Olesen, Malling
Plejehjemschefen slog fast, at klagen fra de pårørende ikke havde haft betydning for det forstanderskifte, som fandt sted, da 2023 blev til 2024:
»Der er ikke en sammenhæng. Jeg er optaget af, at de enkelte ledere trives i deres job. Hvis det ikke er tilfældet, og hvis muligheden så byder, at vi kan lave en rokade, så vil jeg gøre det. Det optager mig meget, at de ledere, jeg har ansvar for på plejehjemmene, trives i deres job. Så da denne her mulighed opstod, tænkte jeg, at det var et bedre match for forstanderen på Tranbjerg Plejehjem i forhold til hendes trivsel fremadrettet. Og det er vi enige om,« sagde Susan Johanne Pedersen til Din Avis Aarhus 27. december 2023.
For både nuværende og eventuelt kommende beboere er det en ringe trøst, at en mellemleder primært har fokus på, at lederne trives i deres job. Plejehjemschefen burde primært holde øje med, om beboerne trives i deres dagligdag. Jeg troede, at opgaven for de mange nye mellemledere i Aarhus Kommune var at højne kvaliteten i ældreplejen, og at man kun ville have mellemledere, der kunne eksekvere det?
Lone Sønderholm, tidligere viceforstander på Plejehjemmet Hedevej i Risskov, er nu konstitueret forstander på Tranbjerg Plejehjem.
Påbuddet blev udstedt 24. november på baggrund af et uanmeldt tilsyn, som Styrelsen for Patientsikkerhed foretog i midten af september.
Lone Sønderholm er opmærksom på, at der efter påbuddet venter en stor opgave for hende på Tranbjerg Plejehjem. Og heldigvis er Lone Sønderholm det.
»Først og fremmest skal jeg have indsigt og kendskab til hverdagen på Tranbjerg Plejehjem. Der er meget stor opmærksomhed og vilje på hele plejehjemmet til at rette op på forholdene, som påbuddet gav os kritik for,« sagde hun til Din Avis Aarhus.
Sikke et misforhold mellem forstander og plejehjemschefen. Trøsten er, at det er forstanderen, som til dagligt har ansvaret for beboere og medarbejdere.
Jeg formoder, Aarhus Kommune også gennemfører interne kvalitetskontrol på de enkelte plejehjem, så blandt andre plejehjemschefen løbende kender temperaturen og dermed både beboer-pårørende- og medarbejdertilfredsheden. Eller hvad laver plejehjemschefen ud over – åbenbart – at lytte til forstanderne?
Hvordan reagerer både den administrative og politiske ledelse i Sundhed og Omsorg, når mellemlederen prioriterer, som det fremgår af ovennævnte?
Efter sommerferien 2018 startede jeg på at få genetableret det gamle plejehjem i Malling, som i 2018 havde ligget stille i cirka 15 år. De tomme lokaler havde Aarhus Kommune beredvilligt stillet til rådighed for os lokale, og en opgørelse viste, at 371 hver uge gjorde brug af lokalerne til fitness, yoga, strikning, skak, billard, bridge med videre.
Om aftenen var lokalerne ofte i brug til lokale møder. Derfor var det oplagt, at efter nybygning og renovering skulle der både være plads til aktiviteter og pleje. Arbejdstitlen blev derfor: Malling Aktivitets- og Plejecenter – MAP – et levende sted midt i Malling.
I dag står Starupvej 7A færdigt med i alt 38 plejeboliger – og en fløj til fortsatte aktiviteter for os lokale. Derfor nærliggende at fortsætte med det dynamiske navn: ”Malling Aktivitets- og Plejecenter – MAP – et levende sted midt i Malling.”
Desværre vil plejehjemschefen og dermed rådmanden kun kalde hele komplekset det passive navn: ”Malling Plejehjem”.
Jævnfør beretningen fra forstanderskiftet på Tranbjerg Plejehjem, så sidder jeg med en fornemmelse af, at rådmand, ledelse og mellemledere helst vil lukke plejehjemmene om sig selv – og med dem som de centrale aktører.
Det kunne der havde været ændret på ved blandt andet at gøre ”Malling Aktivitets- og Plejecenter – MAP – til et levende sted midt i Malling”.
Stedet, hvor lokale og beboere mødes i foyeren og interagerer med hinanden.