Cyklistens perspektiv - jo, det lugter!
Motionscyklist advarer: Biogasanlæggets lugt mærkes på landevejen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Forundret blev jeg, da jeg læste Mogens Rosengaards indlæg d. 2/2/2024: ”Vi har aldrig gennem 23 år været generet af lugtgener fra biogasanlægget”.
Man kan lugte biogasanlægget på Østenfjeld vej 9.
Jeg cykler motionscykling. Når man kommer forbi Østenfjeld vej 9, og vinden er udover vejen, kan man lugte biogasanlægget. Vender vinden mod hovedvej A16, kan jeg lugte biogasanlægget, når jeg cykler der.
Efter at have været forbi flere gange den seneste måned, kan jeg kun fastholde, at det lugter.
Jeg bor på Georgsminde og er ikke fra” byen”. Vi ved, at landbruget lugter ind imellem. Og det accepterer vi. Vi skal jo være her alle sammen, og vi opfører os ordentligt – vi klager ikke.
Det er ikke det samme som, at det ikke lugter.
At øge mængden til 800.000 ton kapacitet vil være bekymrende.
Jeg forstår, at Thorsen siger, at det ikke lugter.
De naboer, der bor tæt på biogasanlægget, bliver ikke generet af biogasanlægget.
Jeg kan kun sige, at jeg kan lugte det. Og det er helt sikkert, at de der kommer ”fra byerne” kan lugte det. Biogasprocessen har en særlig lugt.
Jeg kan kun sige, at jeg kan lugte det. Og det er helt sikkert, at de der kommer ”fra byerne” kan lugte det. Biogasprocessen har en særlig lugt.
Hvis I ikke er klar over, hvordan det lugter, kan I blot køre forbi. Kommer man fra Nimtofte, lægger man først mærke til biogaslugten, hvorefter man rammes af griselugt.
Vi, som har valgt at bosætte os på landet, opfører os ordentligt og respektfuldt og udviser forståelighed over for hinanden
Vi klager ikke.
Men sige at det ikke lugter. Det passer ikke.
Om det generer? Det er jo op til den enkelte at vurdere.
Vi ved med tobaksrøg, at rygere ikke kan lugte røg, men alle andre er, efter rygerens mening ”sarte” og bliver generet af røgen.
Det er vel også sådan med biogas.«