Fortsæt til indhold

Nej til biogasanlæg - natur og turisme i fare

Ung kvinde siger siger nej til biogasanlæg grundet dets indvirkning på naturen og turismen i lokalområdet.

Debat
Liv Linnemann NielsenØstenfjeldvej 17, Nimtofte

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Til byrådsmedlemmer i Syddjurs:

Jeg, Liv Linnemann Nielsen, synes ikke et biogasanlæg her i Nimtofte er en god idé.

Der er mange grunde til, at et biogasanlæg ikke er muligt. En af dem er, at skovene herude omkring Østenfjeld er fyldt med fredet natur. Jeg har selv flere gange set flagermus, fiskeørn, traner, vandsalamander og løvfrøer.

Hvis et biogasanlæg skal ligge i nærheden af vores naturrige skove, vil det ødelægge det dyreliv, der bor her. Med alt den natur, der allerede er blevet fjernet igennem årene, kan det simpelhent ikke passe, at der skal ligge et biogasanlæg her omkring Østenfjelds skove og moser.

Udover naturen vil det overhovedet ikke give mening med så mange lastbiler på hovedvejen 16 eller de små veje, der er herude på landet. Vi har allerede rigeligt med trafik på grund af Djurs Sommerland, især om sommeren, hvor Djurs Sommerland holder åbent.

Hvad ville det også gøre ved Djurs Sommerlands forretning? Det er en forlystelsespark, som er elsket af mange. Men hvis der kommer et biogasanlæg i Nimtofte, vil antallet af besøgende helt sikkert falde!

Ingen gider besøge en forlystelsespark, hvor der ligger et biogasanlæg bare få hundrede meter derfra. Ikke kun fordi biogasanlægget ville lugte, så virker det slet heller ikke harmonisk at køre forbi et biogasanlæg for at komme ud til Djurs Sommerland.

Nogle vil nok mene, at biogasanlæg er en god ting. Det er nemlig en grøn energikilde, og med vores klimaforandringer vil det jo kun være en god ting, dog ikke i dette tilfælde, det er jo diseldrevne lastbiler, der skal transportere alt gylle og biomasse til anlægget og gassen skal også transportere derfra i diseldrevne lastbiler.

Derfor er min konklusion, at et biogasanlæg ikke vil passe ind her i Østenfjeld/Nimtofte. Der er ikke plads, og naturen bliver ødelagt.«