Miljøet taber - politikernes blindhed overfor valgplakaters skade
Valgplakater bør ikke længere dominere det offentlige rum og bidrage til miljømæssig forurening og æstetisk forstyrrelse, lyder det fra tidligere DF-formand.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Efter min opfattelse så er valgplakater den største forurening i nyere tid, både hvad angår materialet (plastik, farver mv) men også den forvirring, glimtvise hovsaoplevelse man får, når man enten går eller kører forbi plakater.
Plakaterne er et sammensurium af stilforvirring, der afspejler billeder, der har været igennem fotoshop, og ved trykning mister noget af den værdi et billede burde vise.
Men det viser også, at politikere ikke tør være med til at afskaffe dem, at gå forrest i at tænke på vores miljø, på trods af de er forurenede tingester, som de eneste der tjener på dem, er de firmaer som producerer og sælger dem.
For mig betyder valgplakater i bybilledet tre uger med lygtepæle, der er fyldt med plakater, som hænger skæve, for langt nede, synsmæssigt forvrænger et ellers pænt gadebillede eller natur langs landevejene. Og de er tegn på noget fra fortiden, som vi alle i disse digitale tider burde være de første til at afskaffe.
Når jeg siger sådan, er det fordi jeg selv allerede til KV 2021 spurgte samtlige partier, om vi ikke burde afskaffe de fysiske plakater, som både ved produktion og ved nedtagning og bortskaffelse er en stor forureningskilde. Men det fandt ikke gehør her i Syddjurs. Jeg foreslog også partierne, at vi fordelte byer og områder, og dermed tog alles plakater ned i samme område, og så kunne vi efterfølgende sortere dem på et givent sted, men det ville man heller ikke.
I 2017 hjalp Alternativets Jakob og jeg hinanden med at få samlet vores plakater ind, og det var et super fint samarbejde på tværs af vores ellers politiske holdninger.
Fakta er i 2013 havde jeg 4 valgplakater opsat. I 2017 havde jeg 150 stk, og i 2021 havde jeg 150 stk. Mine andre tiltag med bilreklamer, flyers, uddeling af diverse merchandise gav nærmest det samme antal stemmer til alle valg. Dog skal siges vi i DF har oplevet at rigtig mange stemmer på partiet, men de tror fejlagtig de har stemt på personen.
Efter min opfattelse skal vi politikere gå forrest, og standse de kampagner, hvor vi anvender forurenede materialer, her plakater i plast og farve. Det ville være ønskeligt om man samarbejdede noget mere om store fælles bannere, hvor man kunne gå sammen flere partier og lave dem så store så alle kandidater var på.
Fysisk vise sig ude omkring på gadekampagner og markeder/messer, og dermed få den snak ansigt til ansigt som er så vigtigt.
Brug af digitale medier Facebook, X og Instagram er også gode metoder.
Jeg er ked af at sige det, men i valgkamp er det som om “kæden hopper af”, og det gælder om at få flest muligt plakater hængt op. Og folk flytter og skubber bare vi andres plakater væk, hvis de finder en lygtepæl, de vil have. Ophæng af plakater er en stor uordentlighed, hvor de frækkeste tager for sig af pladserne.
Nogle undres nok over min holdning, men jeg tænker altså mere på miljøet end på, om mit parti rundt omkring i landet, har en holdning til plakater, som jeg ikke personligt har, for heldigvis er der plads til egne holdninger.«