Fortsæt til indhold

Vigtigheden af at kunne læse

Debat
Bente Hedegaard (A),politiker Norddjurs kommune, (konstitueret formand for Børne- og Ungdomsudvalget).

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

TILLYKKE… HURRA…

Norddjurs og Horsens er kommet med i nyt læseprojekt de næste tre år.

Læsning er en forudsætning for viden – også for at tilegne sig viden der skal bruges til alle andre fag. Man bliver klogere af at læse.

Derfor er jeg rigtig glad for, at det er lykkedes for fire skoler i Norddjurs og Horsens kommune at få støtte til en ny metode til læseundervisning: (Selv)sikker Læsestart.

Formålet med den nye metode er at løfte og fastholde elevernes læsekompetencer og læselyst – allerede tidligt i indskolingen.

Udover at blive gode og dygtige læsere, så styrker det også både evne til koncentration og fordybelse – og ikke mindst menes det, at læsning kan udvikle evnen til empati.

Jeg glæder mig enormt meget til at følge projektet. Ikke kun i projekttiden – men bestemt også i skoleårene efterfølgende.

Jeg glæder mig enormt meget til at følge projektet. Ikke kun i projekttiden – men bestemt også i skoleårene efterfølgende. Alt for mange elever i dag har udfordringer med dansk-kundskaberne. Det kan have store konsekvenser senere hen i livet, når der skal vælges uddannelsesretning.

Jeg tror på, at styrkelse af eleverne i læsefaget, vil være en gevinst for dem i resten af livet.