Skålen viser, at vi godt kan selv
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Hermed lidt historik om hvordan Skålen blev født. I budgettet for 2012 blev der afsat 100.000 kroner til planlægning og udvikling af byforskønnelse for Grenaa Midtby, herunder pladsen foran rådhuset.
Der blev nedsat en arbejdsgruppe, som foreslog at beløbet på de 100.000 kroner blev frigivet til konsulentbistand i forbindelse med udarbejdelse af ansøgning til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, om at få del i rammen for områdefornyelse og efterfølgende udarbejdelse af program.
For de 100.000 kroner udskrev man blandt andet også en arkitektkonkurrence, hvor to projekter kom i spil. Det blev Landskabsarkitektfirmaet Schønherr, som blev valgt som projektmager.
Schønherrs projekt indeholdt syv etaper, hvor første og anden etape er det, som er etableret for nuværende foran rådhuset. Selve projekterne estimeredes til at koste (6.638.954 kr. + 8.707.690 mio. kr.) i alt 15.346.64 mio. kr. Heri indgik en vandkunst (Skålen) beregnet til 920.000 kr. specificeret i vandteknik til springvand (500.000) + vandreservoir til springvand incl. teknik (300.000) + LED lys (120.000).
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter tildelte projektet 5 mio. kr. Norddjurs Kommune skulle så finansiere de sidste 10 mio. kr. som første og anden etape løb op i for kommunens vedkomne.
Vandkunsten (Skålen) blev beskrevet i projektet af Schønherr som: “Vandkunsten er selve omdrejningspunktet for rummet foran rådhuset, og dens udformning som en fordybning i fladen tilbyder nye aktivitetsmuligheder for hele byen samtidig med at pladsen skaber rum og plads for afholdelse af koncerter, sport og leg i midtbyen”.
Dette kan man læse på Schønherrs hjemmeside, hvor projektet er beskrevet.
Så godt så smukt! Som alle nok er bekendt med, kunne fugerne i Skålen ikke holde tæt for vand. Der forsvandt vand i det lukkede kredsløb, mere end der bliver forstøvet.
Kommunen enedes med projektmager om at skifte fugerne ud, da man mente en anden sammensætning af materialerne kunne holde tæt. Men, desværre nej. Det holdt ikke vand.
Renoveringen har været i udbud, og laveste tilbudsgiver fik arbejdet. Det blev det lokale murerfirma Rasmus Jakobsen, der vandt til min store glæde, fordi om nogen kan, så kan dette firma
Der var så kun en ting at gøre, og det var at holde Schønherr ansvarlig for fejlen, og forventningen om, at fejlen selvfølgelig skulle udbedres for deres regning.
Men tiden gik og det endte desværre ud i et længere tovtrækkeri iforhold til ansvar. Derfor blev sagen af Norddjurs Kommune indbragt som en voldgiftssag for Voldgiftsnævnet.
Jeg var nok lidt naiv i troen på at Schønherr selvfølgelig skulle betale for udbedring af fejlen, og havde en tro på at de ville tabe sagen i en voldgiftssag. Men kort tid inden voldgiftssagen skulle starte, kom de pludseligt med et forligforslag på 1,7 mio kr.
Efter behandling i udvalget, blev man i kommunalbestyrelsen enige om at takke ja til de 1,7 mio kr.
Vi lagde umiddelbart 500.000 kr tilbage i kassen, som der var lagt ud, med den intension om, at Skålen kunne tætnes for de resterende 1,2 mio kr.
Der har været megen debat i hele forløbet, men jeg har hele tiden haft den mening at vandkunsten Skålen skulle etableres som tiltænkt fra starten.
Renoveringen har været i udbud, og laveste tilbudsgiver fik arbejdet. Det blev det lokale murerfirma Rasmus Jakobsen, der vandt til min store glæde, fordi om nogen kan, så kan dette firma.
Udbuddet var beskrevet af forvaltningen sammen med en rådgiver med den forlangende, at der skulle laves en betonbund med tilhørende isoleringsmaterialer hvorefter fliser lægges igen.
Så når arbejdet er færdigt, kan man ikke se forskel fra før og til nu. Bare vi selv havde lavet det fra starten af, så havde vi undgået det lange tidsforløb, og den ekstra betaling på 500.000 kr., der nu foreligger.
De 500.000 kr. finansieres af en dertil indrettet pulje. Jeg drager efterfølgende den klare overbevisning om, at Schønherr ikke fremover skal udføre mere arbejde for Norddjurs Kommune.
Jeg synes, vi har fået et flot torv, men vejen dertil har været for kompliceret med en arrogant holdning fra deres side af.
Jeg inviterede mig selv på kaffe for at få en indsigt i hvordan de betragtede sagen, men fik den simple besked, at jeg kunne spørge deres forsikringsselskab, om de gav en kop kaffe. Jeg føler mig overbevist om at Skålen tætnes, og kan forhåbentlig stå færdig inden sommerferien. Arbejdet forløber efter planen.